Audit testrapport

Resultaten van volledige audit uitgevoerd door WCAG.nl, Niek Derksen

Gegevens

  • Evaluatierapport voor Basisregistratie Ondergrond (https://www.broloket.nl/)
  • Talitha Lemmen, Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • 30 juli 2021
  • WCAG 2.1 AA
  • Nulmeting
  • Versie: 1.0

Samenvatting

Dit audit testrapport beschrijft in welke mate de website van Ministerie van Binnenlandse Zaken (https://www.broloket.nl/) voldoet aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 30 juli 2021.

Uit het onderzoek is gebleken dat niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1. Op dit moment voldoet de website aan 28 van de 50 succescriteria. Op de website is weinig rekening gehouden met toegankelijkheid. De informatie is zeer moeilijk te bereiken voor bijvoorbeeld bezoekers met een visuele beperking of bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord. De grote uitdaging is de kaart met de bijbehorende informatie. Hoewel deze kaart niet verplicht toegankelijk hoeft te zijn moet er eigenlijk wel een toegankelijk alternatief worden geboden. De onderdelen die op de kaart worden getoond kunnen bijvoorbeeld ook in een lijst worden weergeven. Geef hierbij eventueel de mogelijkheid om deze te filteren en sorteren. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen afwijkingen.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde subdomeinen en andere domeinen die binnen de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard ontstaan.

  • Publieke website van Basisregistratie Ondergrond
    • Alle pagina's op https://www.broloket.nl/ (URI-basis)
  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA  (https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/)
  • Evaluatie uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/)
  • Google Chrome, Mozilla Firefox met NVDA, Apple Safari met VoiceOver, Microsoft Edge
    • HTML5
    • CSS
    • WAI-ARIA
    • DOM
    • SVG

Overzicht

Resultaten voor WCAG 2.1 AA, volledige audit
PrincipeNiveau ANiveau AA
1. Waarneembaar5/96/11
2. Bedienbaar7/141/3
3. Begrijpelijk3/55/5
4. Robuust1/20/1
Totaal16/3012/20

Uitgebreide rapportage

Principe 1: Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1

Op de website staat het logo van Rijksoverheid bovenaan op de pagina. Het tekstueel alternatief is "Government logo | to homepage". Dit beschrijft niet goed wat er op de afbeelding te zien is. Dit tekstueel alternatief doet lijken alsof het een link is, maar dat is het niet. Deze afbeelding voegt geen extra informatie toe en is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding kan daarom ook als decoratief worden beoordeeld. Een tekstueel alternatief is dan niet nodig. Zorg dat hulptechnologieën deze afbeelding kunnen negeren. Laat de alt-tekst leeg (alt="") of beschrijf goed wat er op afbeelding te zien is.

Op de website staat het logo van TNO onderaan op de pagina. Deze afbeelding is noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Het tekstueel alternatief is “Logo TNO”. Dit beschrijft niet goed wat er op de afbeelding te zien is. Niet alle tekst is beschikbaar in het tekstueel alternatief. De afbeelding voegt informatie toe. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. Met een tekstueel alternatief kan hulptechnologie de informatie voorlezen. Beschrijf in het tekstueel alternatief alle tekst die op de afbeelding te zien is.

Op de website staat een navigatiebalk. Aan de rechterkant staat de navigatie. In de responsieve weergave verandert deze in een icoon. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Het tekstueel alternatief is "Navigatie wisselen". Dit beschrijft niet goed waar de link naar verwijst. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. De informatie "Uitgeklapt" of "Ingeklapt" is wel aanwezig maar wordt overschreven door een aria-label. Beschrijf in het tekstueel alternatief wat er gebeurt als er op de knop wordt geklikt.

Op de website staan verschillende links met tekst en een icoontje direct achter deze tekst. (Bijvoorbeeld in de footer van de pagina.) Dit icoontje toont aan dat het om een externe link gaat. Deze afbeelding is noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. De afbeelding voegt wel informatie toe. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. Met een tekstueel alternatief kan hulptechnologie de informatie voorlezen. Geef in het tekstueel alternatief aan dat het om een externe link gaat.

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Als de kaart schermvullend wordt weergegeven dan verandert de navigatie. De knop verschijnt nu linksboven in beeld. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Deze knop heeft geen tekstueel alternatief omdat het is geplaatst met CSS. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. Beschrijf in het tekstueel alternatief waar de link naar verwijst.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan verschillende basisgegevens waartussen kan worden genavigeerd. Deze navigatie bestaat uit een knop van een pijltje naar links en een pijltje naar rechts. Deze knoppen hebben geen tekstueel alternatief omdat ze zijn geplaatst met CSS.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tablist ("Basisgegevens", "Boormonsterprofiel", "Grafiek", enz.). Op de pagina's in deze tablist staan veel grafieken en diagrammen. Deze afbeeldingen hebben geen tekstueel alternatief. De informatie is alleen aanwezig als de muis over deze onderdelen wordt bewogen.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tabel met paginering. De paginering heeft knoppen met pijltjes. Deze knoppen hebben geen tekstueel alternatief omdat ze zijn geplaatst met CSS.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Als de kaart schermvullend wordt weergegeven dan verandert de navigatie. De knop verschijnt nu linksboven in beeld. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Deze knop heeft geen tekstueel alternatief omdat het is geplaatst met CSS. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. Beschrijf in het tekstueel alternatief waar de link naar verwijst.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt een nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan diagrammen. Deze afbeeldingen hebben geen tekstueel alternatief. De informatie is alleen aanwezig als de muis over deze onderdelen wordt bewogen.

Stratigrafische Nomenclator

Op de pagina staan 5 tegels. Deze tegels bestaan uit een afbeelding en een tekst. Het tekstueel alternatief en de tekst zijn vrijwel gelijk aan elkaar. De afbeeldingen voegen geen extra informatie toe en zijn niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeeldingen kunnen daarom ook als decoratief worden beoordeeld. Een tekstueel alternatief is dan niet nodig. Zorg er voor dat hulptechnologieën deze afbeelding kunnen negeren. Laat de alt-tekst leeg (alt=""). Dit is een advies, formeel is dit geen fout.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Op de eerste pagina staat het logo van ECN TNO Innovation for life. Het logo is informatief, maar het heeft geen tekstueel alternatief. Geef het logo een tekstueel alternatief waarin de tekst van het logo wordt beschreven. Op deze manier kan hulptechnologie de informatie ook voorlezen.

De afbeeldingen in deze PDF hebben een tekstueel alternatief dat de locatie beschrijft van het bestand op een harde schijf. Dit tekstueel alternatief is onvoldoende beschrijvend. Onder de afbeeldingen staan captions die de afbeeldingen voldoende beschrijven. Deze afbeeldingen kunnen als decoratief worden beoordeeld. Markeer deze afbeeldingen als artifact.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Audiodescriptie (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Info en relaties begrijpen 
Hoe te voldoen aan Info en relaties 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met selectievakjes. Deze selectievakjes hebben geen gekoppeld label. Het label staat er wel bij maar is niet gekoppeld. Koppel het <label>-element aan het selectievakje of zorg op een andere manier dat het selectievakje een toegankelijke naam krijgt.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staan keuzelijsten. Deze keuzelijsten hebben geen gekoppeld label. Het label staat er wel bij maar is niet gekoppeld. Koppel het <label>-element aan de keuzelijst of zorg op een andere manier dat de keuzelijst een toegankelijke naam krijgt.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staan schuifbalken. Deze schuifbalken hebben geen gekoppeld label. Het label staat er wel bij maar is niet gekoppeld. Koppel het <label>-element aan de schuifbalk of zorg op een andere manier dat de schuifbalk een toegankelijke naam krijgt.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staan aan-/uitknoppen. Deze aan-/uitknoppen hebben geen gekoppeld label. Het label staat er wel bij maar is niet gekoppeld. Koppel het <label>-element aan de aan-/uitknop of zorg op een andere manier dat de aan-/uitknop een toegankelijke naam krijgt.

Op de pagina staan verschillende dialoogvensters. In deze dialoogvensters staan keuzelijsten zonder label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Een label kan op een aantal manieren worden toegevoegd, bijvoorbeeld met een <label>-element. Deze moet wel juist gekoppeld worden aan het invoerveld. Voorleessoftware leest het label voor op het moment dat het invoerveld wordt geselecteerd. Voeg een label toe aan het invoerveld.

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het invoerveld in dit dialoogvenster heeft geen label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Een label kan op een aantal manieren worden toegevoegd, bijvoorbeeld met een <label>-element. Deze moet wel juist gekoppeld worden aan het invoerveld. Voorleessoftware leest het label voor op het moment dat het invoerveld wordt geselecteerd. Voeg een label toe aan het invoerveld.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tabel. In deze tabel ontbreken de tabelkoppen. Hierdoor kan de relatie tussen de cellen niet goed worden overgebracht aan bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tabellen. Tabelkoppen worden opgemaakt met een <th>-element. In sommige punten staat een tablist. De tabellen in deze tablists hebben ook geen tabelkop.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tabel met selectievakjes. Deze selectievakjes hebben geen label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er geselecteerd wordt.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Na het klikken op de knop "Ga naar aanvragen" verschijnt een nieuw dialoogvenster "Vul uw contactgegevens in". De invoervelden in dit dialoogvenster hebben geen label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er geselecteerd wordt.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". Na het selecteren van (o.a.) "BRO Geomorfologie 2019" verschijnt een schuifbalk voor Transparantie. Deze schuifbalk heeft geen gekoppeld label. Het label staat er wel bij maar is niet gekoppeld. Koppel het <label>-element aan de schuifbalk of zorg op een andere manier dat de schuifbalk een toegankelijke naam krijgt.

Op de pagina staan verschillende dialoogvensters. In deze dialoogvensters staan keuzelijsten zonder label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Een label kan op een aantal manieren worden toegevoegd, bijvoorbeeld met een <label>-element. Deze moet wel juist gekoppeld worden aan het invoerveld. Voorleessoftware leest het label voor op het moment dat het invoerveld wordt geselecteerd. Voeg een label toe aan het invoerveld.

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het invoerveld in dit dialoogvenster heeft geen label. Hierdoor ontbreken de instructies bij het invoerveld waardoor niet duidelijk is wat er ingevuld moet worden. Een label kan op een aantal manieren worden toegevoegd, bijvoorbeeld met een <label>-element. Deze moet wel juist gekoppeld worden aan het invoerveld. Voorleessoftware leest het label voor op het moment dat het invoerveld wordt geselecteerd. Voeg een label toe aan het invoerveld.

Boven-Noordzee Groep

Op de pagina staat een lijst met informatie. Dit onderdeel is nu opgemaakt met platte tekst maar door de presentatie van de tekst worden onderlinge relaties duidelijk. Deze relaties zijn niet de code vastgelegd en kunnen daardoor niet door software worden bepaald. Deze tekst heeft de functie van een tabel maar is niet opgemaakt met een tabel-element. Hulptechnologie kan eenvoudig onderlinge relaties tussen de cellen herkennen en overbrengen. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tabellen.

Antropogene afzettingen

Op de pagina staat een lijst met informatie. Dit onderdeel is nu opgemaakt met platte tekst maar door de presentatie van de tekst worden onderlinge relaties duidelijk. Deze relaties zijn niet de code vastgelegd en kunnen daardoor niet door software worden bepaald. Deze tekst heeft de functie van een tabel maar is niet opgemaakt met een tabel-element. Hulptechnologie kan eenvoudig onderlinge relaties tussen de cellen herkennen en overbrengen. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tabellen.

Op de pagina staat lijst met informatie. In deze lijst staan een onderdeel "Typelocatie". De informatie in dit onderdeel is nu opgemaakt met platte tekst maar door de presentatie van de tekst worden onderlinge relaties duidelijk. Deze relaties zijn niet de code vastgelegd en kunnen daardoor niet door software worden bepaald. Deze tekst heeft de functie van een tabel maar is niet opgemaakt met een tabel-element. Hulptechnologie kan eenvoudig onderlinge relaties tussen de cellen herkennen en overbrengen. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tabellen.

BRO - Basis Registratie Ondergrond (PDF)

Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Hierdoor is er geen informatie beschikbaar voor hulptechnologie om het document juist te begrijpen. Zorg er voor dat het document gecodeerd wordt voor toegankelijkheid. Gebruik hierbij de juiste semantische tags.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Op pagina 2 staat de tekst "Inhoudsopgave". Deze tekst heeft de functie van een kop maar is niet juist gemarkeerd als kop. Hierdoor is er geen informatie beschikbaar voor hulptechnologie om de structuur van het document juist te begrijpen.

De laatste pagina van het document is ingescand en niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Hierdoor is er geen informatie beschikbaar voor hulptechnologie om het document juist te begrijpen. Zorg er voor dat het document gecodeerd wordt voor toegankelijkheid. Gebruik hierbij de juiste semantische tags.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Betekenisvolle volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Betekenisvolle volgorde 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.2
BRO - Basis Registratie Ondergrond (PDF)

De leesvolgorde van het document is niet ingesteld. Hierdoor proberen hulptechnologieën zelf een leesvolgorde te bepalen maar dit gaat vaak niet goed.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Zintuiglijke eigenschappen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Zintuiglijke eigenschappen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Weergavestand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Weergavestand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.

Identificeer het doel van de input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Identificeer het doel van de input 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Gebruik van kleur begrijpen 
Hoe te voldoen aan Gebruik van kleur 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.1
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Na het klikken op de knop "Ga naar aanvragen" verschijnt een nieuw dialoogvenster "Vul uw contactgegevens in". Bij het invoerveld "E-mailadres" en de CAPTCHA wordt een rode of een groene achtergrond gebruikt. Rood is niet volledig ingevuld, groen is volledig ingevuld. Hier wordt gebruikt gemaakt van alleen kleur om informatie over te brengen. Aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen dit soort instructies niet (goed) volgen. Gebruik aanvullend ook tekst of andere visuele aanwijzingen.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Geluidsbediening begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geluidsbediening 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Contrast (minimum) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast (minimum) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3

Op de website worden skiplinks gebruikt. De tekst van de skiplinks hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4:1 gemeten (#717A80 op #F4F9FD).

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". In dit onderdeel staan verschillende teksten "0 filters". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#CCCCCC op #F4F5F6).

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". Na het filteren staat er een tekst "1 filters". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#FFFFFF op #999999).

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". Als niet voldoende is ingezoomd verschijnt de tekst "Voor gebruik filters zoom in". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#999999 op #FFF1C8).

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staan schuifbalken. Als gebruik is gemaakt van de schuifbalk verandert de bijbehorende tekst van kleur. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#FFFFFF op #999999).

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het zoekveld heeft een placeholder. Deze placeholder heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,2:1 gemeten (#A6A6A6 op #F3F3F3).

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Na het klikken op de knop "Ga naar aanvragen" verschijnt een nieuw dialoogvenster "Vul uw contactgegevens in". De teksten "Terug naar overzicht" en "Een andere code tonen" hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,1:1 gemeten (#7B95A3 op #FFFFFF).

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". Na het selecteren van "BRO Geomorfologie 2019" of "BRO Bodemkaart 2018" verschijnt een onderdeel Transparantie. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#8DB759 op #FFFFFF).

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het zoekveld heeft een placeholder. Deze placeholder heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,2:1 gemeten (#A6A6A6 op #F3F3F3).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Herschalen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Herschalen van tekst 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.4

Op de website staat een navigatiebalk. Aan de linkerkant staan hier een titel en subtitel. De subtitel verdwijnt na het herschalen. Bezoekers die de pagina herschalen missen nu informatie. Voor slechtziende bezoekers is het belangrijk dat tekst op een pagina kan worden vergroot. Deze bezoekers missen nu informatie op de pagina. Voor de meeste browsers hoef je hiervoor niets te doen omdat inzoomen standaard al is ingebouwd. Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart verdwijn gedeeltelijk na het herschalen.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". Dit onderdeel verdwijnt gedeeltelijk na het herschalen.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart verdwijn gedeeltelijk na het herschalen.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". Dit onderdeel verdwijnt gedeeltelijk na het herschalen.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Afbeeldingen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Afbeeldingen van tekst 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Reflow begrijpen 
Hoe te voldoen aan Reflow 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.10

Op de website staat een navigatiebalk. Aan de linkerkant staan hier een titel en subtitel. De subtitel verdwijnt na het herschalen. Bezoekers die de pagina herschalen missen nu informatie. Voor slechtziende bezoekers is het belangrijk dat tekst op een pagina kan worden vergroot. Deze bezoekers missen nu informatie op de pagina. Voor de meeste browsers hoef je hiervoor niets te doen omdat inzoomen standaard al is ingebouwd. Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart verdwijn gedeeltelijk na het herschalen. Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". De inhoud van dit onderdeel verdwijnt gedeeltelijk na het herschalen. Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart verdwijn gedeeltelijk na het herschalen. Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". Zorg dat inhoud vergroot kan worden zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Het is niet in het hele document mogelijk om reflow (opnieuw plaatsen) toe te passen. De tekst op de pagina's met afbeeldingen wordt niet opnieuw geplaatst. De reflow optie zorgt ervoor dat de tekst vergroot kan worden zonder dat er horizontale scroll voorkomt. Het is belangrijk voor de bezoekers die slechtziend zijn om de tekst te kunnen vergroten.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Contrast van niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast van niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.11
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met selectievakjes, keuzelijsten en een schuifbalk. De focus indicator op deze onderdelen heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#999999 op #FFFFFF).

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Dit zoekveld heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#F3F3F3 op #FFFFFF).

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Dit zoekveld heeft een knop om het zoekveld leeg te maken. Deze knop heeft een icoon van een kruisje. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#A9ABAD op #E6E6E6) Deze knop heeft ook niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#A9ABAD op #F3F3F3).

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt een nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tablist ("Basisgegevens", "Boormonsterprofiel", "Grafiek", enz.). Op de pagina's in deze tablist staan keuzelijsten. De focus indicator op deze keuzelijsten heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#999999 op #FFFFFF).

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Dit zoekveld heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#F3F3F3 op #FFFFFF).

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Dit zoekveld heeft een knop om het zoekveld leeg te maken. Deze knop heeft een icoon van een kruisje. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#A9ABAD op #E6E6E6) Deze knop heeft ook niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#A9ABAD op #F3F3F3).

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan keuzelijsten en een schuifbalk. De focus indicator op deze onderdelen heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#999999 op #FFFFFF).

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Tekstafstand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Tekstafstand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Content bij hover of focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Content bij hover of focus 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.13

Op de website staat een navigatiebalk. Aan de rechterkant staat de navigatie. Als het onderdeel "Ondergrondmodellen" de toetsenbordfocus krijgt (focus) en als hier met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen (hover) dan wordt aanvullende content zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de toetsenbordfocus of de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tablist ("Basisgegevens", "Boormonsterprofiel", "Grafiek", enz.). Op de pagina's in deze tablist staan veel grafieken en diagrammen. Als hier met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen dan wordt aanvullende content zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan diagrammen. Als hier met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen dan wordt aanvullende content zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Principe 2: Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Toetsenbord begrijpen 
Hoe te voldoen aan Toetsenbord 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.1.1
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart zijn niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord. Toetsenbordtoegankelijkheid is belangrijk voor bezoekers die alleen het toetsenbord kunnen of willen gebruiken. Bezoekers die geen muis kunnen gebruiken door bijvoorbeeld een visuele of motorische beperking kunnen dit onderdeel helemaal niet bedienen. Zorg dat alle functies met alleen het toetsenbord te bereiken en gebruiken zijn.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied". De tekst "Bodem- en grondonderzoek" is ook een knop naar de filters. Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord. Dit geldt ook voor alle soortgelijke teksten in dit onderdeel.
Hierdoor zijn alle filters niet te gebruiken en bedienen met alleen het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. Na het filteren verschijnt een knop om de filters te wissen ("Wissen"). Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een tablist ("Basisgegevens", "Boormonsterprofiel", "Grafiek", enz.). Deze tablist is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt een nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een "sluiten"-knop. Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt een nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan verschillende basisgegevens waartussen kan worden genavigeerd (Bijvoorbeeld "1 van 2"). Deze navigatie bestaat uit een knop van een pijltje naar links en een pijltje naar rechts. Deze knoppen zijn niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een "sluiten"-knop. Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Na het klikken op de knop "Ga naar aanvragen" verschijnt een nieuw dialoogvenster "Vul uw contactgegevens in". In dit dialoogvenster staat een "sluiten"-knop, een link "Terug naar overzicht" en een "Aanvragen"-knop. Deze onderdelen zijn niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Dit zoekveld heeft een knop om het zoekveld leeg te maken. Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. De bedieningselementen van de kaart zijn niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een "sluiten"-knop. Deze knop is niet te bereiken en gebruiken met het toetsenbord.

2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Geen toetsenbordval begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geen toetsenbordval 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Enkel teken sneltoetsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Enkel teken sneltoetsen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Timing aanpasbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Timing aanpasbaar 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Pauzeren, stoppen, verbergen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Pauzeren, stoppen, verbergen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.2.2
Snelstart Ondergrondgegevens

Op de pagina staat een bewegende afbeelding bij Rechthoekige selectietool en een afbeelding bij Polygoon selectietool. Dit is bewegende content die automatisch start en langer dan 5 seconden duurt. Dit onderdeel kan niet worden gepauzeerd, gestopt of verborgen. Dit kan erg afleidend zijn voor bezoekers. Vooral voor bezoekers die moeite hebben om de aandacht vast te houden door een cognitieve beperking. Zorg dat bezoekers alles dat knippert, scrollt of beweegt kunnen pauzeren, stoppen of uitzetten.

Richtlijn 2.3 Toevallen

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Drie flitsen of beneden drempelwaarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Drie flitsen of beneden drempelwaarde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Blokken omzeilen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Blokken omzeilen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.1
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Dit onderdeel wordt ingeladen met een <iframe>-element. Content in een <iframe>-element moet ook kunnen worden overgeslagen. Hiervoor heeft het een title-attribuut met inhoud nodig zodat het filmpje kan worden herkend. Het title-attribuut is niet aanwezig.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Dit onderdeel wordt ingeladen met een <iframe>-element. Content in een <iframe>-element moet ook kunnen worden overgeslagen. Hiervoor heeft het een title-attribuut met inhoud nodig zodat het filmpje kan worden herkend. Het title-attribuut is niet aanwezig.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Het document heeft een inhoudsopgave, maar het wordt niet gelinkt naar de kopteksten.

De koppenstructuur is hier voldoende om blokken met content te omzeilen. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën gebruiken een lijst met koppen om door het document te navigeren.

2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Paginatitel begrijpen 
Hoe te voldoen aan Paginatitel 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.2
BRO - Basis Registratie Ondergrond (PDF)

De titel van het document is niet ingesteld. Geef het document een titel die het onderwerp of doel van het document beschrijft. Hulptechnologieën gebruiken deze titel om het bestand een naam te geven.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

De titel van het document is niet ingesteld. Geef het document een titel die het onderwerp of doel van het document beschrijft. Hulptechnologieën gebruiken deze titel om het bestand een naam te geven.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Focus volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus volgorde 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.3

Op de pagina kan worden genavigeerd naar nieuwe pagina's. Na het navigeren naar een andere pagina blijft de focus op hetzelfde onderdeel staan. Hierdoor merkt een bezoeker die gebruik maakt van hulptechnologieën niet dat er een nieuwe pagina wordt geopend.

Beginpagina (home)

Op de pagina verschijnen verschillende dialoogvensters. De focus beweegt eerst door deze dialoogvensters maar beweegt daarna verder achter het dialoogvenster. Dit maakt de focus volgorde niet logisch. Zorg dat de volgorde waarin onderdelen op een pagina focus krijgen logisch is.

Ondergrondmodellen

Op de pagina verschijnen verschillende dialoogvensters. De focus beweegt eerst door deze dialoogvensters maar beweegt daarna verder achter het dialoogvenster. Dit maakt de focus volgorde niet logisch. Zorg dat de volgorde waarin onderdelen op een pagina focus krijgen logisch is.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". In dit onderdeel staan keuzerondjes. De focus indicator gaat door een aantal onzichtbare onderdelen.

2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Linkdoel (in context) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Linkdoel (in context) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.4

Op de website staan verschillende links onderaan op de pagina. Uit de linktekst "Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)" kan het linkdoel niet goed worden bepaald. De link verwijst naar "https://basisregistratieondergrond.nl/". Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt niet waar de link naar verwijst. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle links gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze bezoekers kunnen moeite hebben met deze link. Zorg dat de linktekst het doel van de link beschrijft.

Boven-Noordzee Groep

Op de pagina staat een afbeelding van de "Geografische verbreiding". Deze afbeelding is ook een link. Het tekstueel alternatief is "Verbreidingskaart". Uit deze linktekst is niet af te leiden dat hier een PDF bestand wordt geopend. Het doel van de link is niet duidelijk af te leiden. Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt niet waar de link naar verwijst. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle links gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze bezoekers kunnen moeite hebben met deze link. Zorg dat de linktekst het doel van de link beschrijft.

Antropogene afzettingen

Op de pagina staat een afbeelding van de "Geografische verbreiding". Deze afbeelding is ook een link. Het tekstueel alternatief is "Verbreidingskaart". Uit deze linktekst is niet af te leiden dat hier een PDF bestand wordt geopend. Het doel van de link is niet duidelijk af te leiden. Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt niet waar de link naar verwijst. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle links gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze bezoekers kunnen moeite hebben met deze link. Zorg dat de linktekst het doel van de link beschrijft.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Op de pagina 23 wordt een link naar "Figuur 5.2". Deze link bestaat uit 2 losse links, “Figuur” en “5.2” met hetzelfde linkdoel.

Op de pagina 35 staat de link naar “Figuur 5.12”. Deze link bestaat uit 2 losse links, “Figuur” en “5.12” met hetzelfde linkdoel.

Op de pagina 28 is de link "5.5" dubbel gemarkeerd als link.

Op de pagina 33 is de link "5.10" dubbel gemarkeerd als link.

Op de pagina 28 is de link "5.4.11" dubbel gemarkeerd als link.

Op de pagina 63 is de link "5.37" dubbel gemarkeerd als link.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Meerdere manieren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Meerdere manieren 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.5

Veel van de pagina’s zijn niet op meerdere manieren te bereiken. Bezoekers kunnen moeite hebben met een bepaalde navigatiemethode, of vinden een bepaalde navigatiemethode makkelijker of sneller. Daarom moeten pagina's op minstens twee manieren te bereiken zijn. Bijvoorbeeld via een combinatie van een navigatiemenu, en een zoekfunctie of sitemap. Zorg dat pagina's op meerdere manieren te bereiken zijn.

Totstandkomingsrapport Digitaal Geologisch Model (DGM) (PDF)

Er is geen gebruik gemaakt van bladwijzers om door het document te navigeren. Bladwijzers zijn een goede manier om door het document te navigeren voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën.

2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Koppen en labels begrijpen 
Hoe te voldoen aan Koppen en labels 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Focus zichtbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus zichtbaar 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.7
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. De focus indicator is niet zichtbaar op de bedieningselementen van de kaart. Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staan aan-/uitknoppen. De focus indicator is niet zichtbaar op deze aan-/uitknoppen.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. De focus indicator is niet zichtbaar op de bedieningselementen van de kaart. Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". In dit onderdeel staan keuzerondjes. De focus indicator is niet zichtbaar op deze keuzerondjes.

Richtlijn 2.5 Input Modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Aanwijzergebaren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzergebaren 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Aanwijzerannulering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzerannulering 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Label in naam begrijpen 
Hoe te voldoen aan Label in naam 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.5.3
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Toon gegevens in dit gebied" met filters. In deze filters staat een keuzelijst "Recentelijk toegevoegd". De zichtbare tekst van de opties in deze keuzelijst is “1 dag”, “2 dagen”, enz. De toegankelijke naam wordt bepaald door de aria-label van deze opties, namelijk “broRecentlyAddedFilter.oneDay”, “broRecentlyAddedFilter.twoDay", etc. De zichtbare tekst komt zo niet voor in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element niet bereiken. Gebruik daarom de zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

Stratigrafische Nomenclator

Op de pagina staat een zoekveld. De zichtbare tekst is "Zoeken". De toegankelijke naam is "Zoek binnen normenclator" wordt bepaald door tekst die is verborgen met CSS. De zichtbare tekst is niet volledig toegevoegd in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element moeilijk of helemaal niet bereiken. Gebruik daarom de hele zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Bewegingsactivering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bewegingsactivering 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Principe 3: Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Taal van de pagina begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van de pagina 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.1.1
BRO - Basis Registratie Ondergrond (PDF)

De taal van het document is niet ingesteld. Als de taal goed is ingesteld kan voorleessoftware de informatie op een juiste manier voorlezen.

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Taal van onderdelen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van onderdelen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Bij focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij focus 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Bij input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij input 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Consistente navigatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente navigatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Consistente identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente identificatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Fout identificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Fout identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Fout identificatie 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.1
Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Na het klikken op de knop "Ga naar aanvragen" verschijnt een nieuw dialoogvenster "Vul uw contactgegevens in". Hier staan invoervelden waarbij invoerfouten automatisch worden ontdekt. De fout wordt niet in tekst aan de bezoekers meegedeeld.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Labels of instructies begrijpen 
Hoe te voldoen aan Labels of instructies 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Foutsuggestie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutsuggestie 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.

Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Principe 4: Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Parsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Parsen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Naam, rol, waarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Naam, rol, waarde 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.2

Op de website staat een navigatiebalk. Aan de rechterkant staat de navigatie. In de responsieve weergave verandert deze in een icoon. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Deze waarde wordt in de code niet meegeven.

Beginpagina (home)

Op de pagina staat een kaart. Dit onderdeel wordt ingeladen met een <iframe>-element. Dit onderdeel heel geen naam.

Op de pagina staat een kaart. Als de kaart schermvullend wordt weergegeven dan verandert de navigatie. De knop verschijnt nu linksboven in beeld. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Deze waarde wordt in de code niet meegeven.

Op de pagina staan verschillende dialoogvensters. Deze dialoogvenster heeft niet de bijbehorende rol.

Op de pagina staat een kaart. Als een item wordt geselecteerd verschijnt nieuwe informatie in een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan verschillende basisgegevens waartussen kan worden genavigeerd (Bijvoorbeeld "1 van 2"). Deze knoppen hebben geen naam.

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het invoerveld in dit dialoogvenster heeft geen label. Dit invoerveld heeft geen naam.

Op de pagina staat een kaart. Na het selecteren van meerdere punten met de Rechthoekige selectietool of de Polygoon selectietool verschijnt een dialoogvenster. Dit dialoogvenster heeft niet de bijbehorende rol.

Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Dit onderdeel wordt ingeladen met een <iframe>-element. Dit onderdeel heeft geen naam.

Op de pagina staat een kaart. Als de kaart schermvullend wordt weergegeven dan verandert de navigatie. De knop verschijnt nu linksboven in beeld. Dit is een knop om de navigatie uit te vouwen of samen te vouwen. Deze waarde wordt in de code niet meegeven.

Op de pagina staan verschillende dialoogvensters. Deze dialoogvenster heeft niet de bijbehorende rol.

Op de pagina staat een kaart. In de bedieningselementen van de kaart kan worden een locatie worden gezocht. Het zoekveld wordt geopend in een dialoogvenster. Het invoerveld in dit dialoogvenster heeft geen label. Dit invoerveld heeft geen naam.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Statusberichten begrijpen 
Hoe te voldoen aan Statusberichten 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.3
Ondergrondmodellen

Op de pagina staat een kaart. Op de kaart staat het onderdeel "Kies wat u wilt bekijken". Na het selecteren van een optie verschijnt een klein icoontje. Dit icoontje geeft informatie over de wachtstatus. Deze informatie is belangrijk voor iedereen. Deze informatie moet dus ook beschikbaar worden gemaakt voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Met het toevoegen van een ARIA role-attribuut kan dit voor hulptechnologieën op een manier die de bezoeker niet onnodig onderbreekt.

Sample met getoetste pagina’s

Onderbouwing van de evaluatie

Voor deze toetsing zijn de volgende webbrowsers gebruikt:

  • Google Chrome (versie 91)
  • Mozilla Firefox (versie 90)
  • Microsoft Edge (versie 91)
  • Apple Safari (versie 14.1)

Daarnaast is er gebruik gemaakt van The W3C Markup Validation Service, Colour Contrast Analyser (CCA), Adobe Acrobat Pro DC, NVDA en VoiceOver.

Informatie over WCAG 2.1