Audit testrapport

Resultaten van volledige audit uitgevoerd door WCAG.nl, Niek Derksen

Gegevens

  • Evaluatierapport voor Mediatheek Rijksoverheid (https://www.mediatheekrijksoverheid.nl/)
  • Rogier Engel
  • 16 juli 2021
  • WCAG 2.1 AA
  • Nulmeting
  • Versie: 2.0

Samenvatting

Dit audit testrapport beschrijft in welke mate de website van Dienst Publiek en Communicatie (https://www.mediatheekrijksoverheid.nl/) voldoet aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 16 juli 2021.

Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1. Op dit moment voldoet de website aan 26 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van prima kwaliteit. Op de website is rekening gehouden met contrast, paginastructuur en toetsenbordtoegankelijkheid. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

  • Mediatheek Rijksoverheid
    • Alle pagina's op https://www.mediatheekrijksoverheid.nl/ (URI-basis)
  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA  (https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/)
  • Evaluatie uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/)
  • Google Chrome, Mozilla Firefox met NVDA, Apple Safari met VoiceOver, Microsoft Edge
    • HTML5
    • CSS
    • WAI-ARIA
    • DOM
    • SVG

Overzicht

Resultaten voor WCAG 2.1 AA, volledige audit
PrincipeNiveau ANiveau AA
1. Waarneembaar4/96/11
2. Bedienbaar8/141/3
3. Begrijpelijk3/54/5
4. Robuust0/20/1
Totaal15/3011/20

Uitgebreide rapportage

Principe 1: Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1

Op de website staat een logo in de header. Deze afbeelding is ook een link. Het tekstueel alternatief is “Rijksoverheid.nl”. Dit beschrijft niet goed waar de link naar verwijst. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Dit is inderdaad het logo van Rijksoverheid maar de link verwijst naar de beginpagina van mediatheekrijksoverheid.nl. Neem beide op de in het tekstueel alternatief, bijvoorbeeld "Rijksoverheid, ga naar de homepagina van mediatheekrijksoverheid.nl".

Op de website worden verschillende tooltips gebruikt. Dit zijn kleine lichtgrijze icoontjes met de letter "i" er in. Deze icoontjes zijn een link die de tooltip activeren. Deze afbeelding is ook een link. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat de afbeelding is geplaatst met CSS. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. De linktekst is nu dus leeg. Beschrijf in het tekstueel alternatief wat er gebeurt als er op de tooltip wordt geklikt.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegels van videobestanden en geluidsfragmenten hebben een afbeelding, een duratie, een icoon dan aangeeft dat het extern is gepubliceerd. Deze informatie is ook is een link. De afbeelding maakt hier deel van uit. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat het alt-attribuut leeg is gelaten. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. De linktekst is nu opgebouwd uit de duratie en (indien van toepassing) het icoon dat aangeeft dat het bestand extern is gepubliceerd. Bijvoorbeeld “00:01:39 Extern gepubliceerd”. Dit beschrijft niet goed waar de link naar verwijst. De afbeelding heeft ook een tekstueel alternatief nodig. Beschrijf in het tekstueel alternatief van de afbeelding de titel van het bestand.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegels van foto's hebben een afbeelding. Die afbeelding is een link. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat het alt-attribuut leeg is gelaten. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Beschrijf in het tekstueel alternatief de titel van het bestand.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Graphic

Op de pagina staat een complexe afbeelding. Deze afbeelding is noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat het alt-attribuut leeg is gelaten. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. De afbeelding voegt informatie toe. Zorg dat bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie ook krijgen. Met een tekstueel alternatief kan hulptechnologie de informatie voorlezen. Alle belangrijke informatie moet daarbij aanwezig zijn. Beschrijf complexe afbeeldingen in de omringende tekst of eventueel op een aparte pagina.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.1
Audio

Op de pagina staat een geluidsfragment. Dit geluidsfragment heeft geen transcript. Bezoekers van de website die het geluid van het geluidsfragment niet kunnen horen hebben geen toegang tot de inhoud. Zorg dat er een transcript aanwezig is voor alle geluidsfragmenten. Een transcript is een uitgeschreven tekst waarin alles wordt beschreven dat te zien, te horen en te doen is in de bijbehorende media. In dit geval alleen wat er te horen is. Plaats een transcript, of een link naar het bijbehorende transcript, altijd direct onder de code van het mediabestand.

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.3
Video 2

Op de pagina staat een filmpje. Dit filmpje heeft geen audiobeschrijving of media-alternatief. De namen en functies van de sprekers worden niet beschreven. Ook de tekst aan het eind van het filmpje (na 1:01) is niet te horen. Bezoekers van de website die het filmpje niet kunnen zien moeten de filmpjes ook kunnen volgen. Voor dit succescriterium kan gekozen worden tussen een audiobeschrijving of een media-alternatief. In een audiobeschrijving vertelt een voice-over over belangrijke visuele details die je niet kunt afleiden uit dat wat te horen is in het filmpje. In een media-alternatief wordt kort uitgelegd wat er in het filmpje te zien is. Voeg een volledige audiobeschrijving toe aan het filmpje of geef het filmpje een media-alternatief.

Let op: Succescriterium 1.2.5 stelt een audiobeschrijving verplicht.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Audiodescriptie (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.5
Video 2

Op de pagina staat een filmpje. Dit filmpje heeft geen audiobeschrijving of media-alternatief. De namen en functies van de sprekers worden niet beschreven. Ook de tekst aan het eind van het filmpje (na 1:01) is niet te horen. Bezoekers van de website die het filmpje niet kunnen zien moeten de filmpjes ook kunnen volgen. Zorg daarom voor een goede audiobeschrijving van de beelden in het filmpje. In een audiobeschrijving vertelt een voice-over over belangrijke visuele details die je niet kunt afleiden uit dat wat te horen is in het filmpje. Dit kan eventueel in een alternatief audiospoor. Voeg een volledige audiobeschrijving toe aan het filmpje.

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Info en relaties begrijpen 
Hoe te voldoen aan Info en relaties 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1
Contact

Op de pagina staat een formulier. De eerste invoer bestaat uit 2 keuzerondjes. Deze keuzerondjes horen bij elkaar. Als een formulier gerelateerde onderdelen heeft dan moeten deze worden gegroepeerd. Deze onderdelen zijn niet gegroepeerd en hebben daarom geen goed label. Groepeer de formulierelement die bij elkaar horen. Hiervoor wordt een <fieldset>-element gebruikt. Geef het <fieldset>-element een label door een <legend>-element in het <fieldset>-element te plaatsen. Hulptechnologieën gebruiken het <legend>-element alsof het een onderdeel is van het label van de elementen in het <fieldset>-element.

Foto

Op de pagina staat de tekst "Status: Vrijgegeven". Deze tekst is opgemaakt met een kop-element maar heeft niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Let op: Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

Foto 2

Op de pagina staat de tekst "Status: Vrijgegeven". Deze tekst is opgemaakt met een kop-element maar heeft niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Let op: Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

Video

Op de pagina staan de teksten "Extern gepubliceerd" en "Status: Vrijgegeven". Deze teksten zijn opgemaakt met een kop-element maar hebben niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

Video 2

Op de pagina staan de teksten "Extern gepubliceerd" en "Status: Vrijgegeven". Deze teksten zijn opgemaakt met een kop-element maar hebben niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

Audio

Op de pagina staan de teksten "Extern gepubliceerd" en "Status: Vrijgegeven". Deze teksten zijn opgemaakt met een kop-element maar hebben niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

Graphic

Op de pagina staat de tekst "Status: Vrijgegeven". Deze tekst is opgemaakt met een kop-element maar heeft niet de functie van een kop. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle koppen gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze tekst staat daar ook tussen, dat kan verwarrend zijn. Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst.

Op deze pagina ontbreekt een duidelijke kop.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Betekenisvolle volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Betekenisvolle volgorde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Zintuiglijke eigenschappen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Zintuiglijke eigenschappen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Weergavestand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Weergavestand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.

Identificeer het doel van de input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Identificeer het doel van de input 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.5
Contact

Op de pagina staat een formulier. In dit formulier wordt geen gebruik gemaakt van het autocomplete-attribuut bij invoervelden waar veelgevraagde gegevens ingevuld moet worden. Hierdoor kunnen browsers niet (goed) helpen bij het invullen van het formulier. Zorg dat het doel van de gegevens die in een invoerveld moet worden ingevuld, wordt aangegeven in de code. Dit geldt voor alle veelgevraagde gegevens uit de lijst met invoerdoelen van het W3C zoals naam en e-mailadres.

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Gebruik van kleur begrijpen 
Hoe te voldoen aan Gebruik van kleur 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.1
Contact

Op de pagina staat een link van een telefoonnummer in de tekst. Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007BC7 tegen #3F4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Op de pagina staat een formulier. In het formulier is een foutcontrole ingebouwd. Bij het onderdeel Organisatie staat een keuzelijst. Als er geen organisatie wordt gekozen dan wordt deze keuzelijst rood omrand. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen dit soort instructies niet (goed) volgen. Gebruik aanvullend ook tekst.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. Ieder onderdeel heeft een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. In de aanwijzing of het mediabestand is toegevoegd wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te dragen. (Geselecteerd is blauw, niet geselecteerd is grijs.) Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen dit soort instructies niet (goed) volgen. Gebruik aanvullend ook tekst of andere visuele aanwijzingen.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De mediabestanden kunnen aflopend of oplopend worden gesorteerd. Dit is het icoon van een pijltje omhoog en omlaag. De status van deze knoppen wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te dragen. (Geselecteerd is blauw, niet geselecteerd is grijs.) Gebruik aanvullend ook tekst of andere visuele aanwijzingen.

Op de pagina staan verschillende methoden voor het filteren in de sidebar. Veel van deze methoden bestaan uit een link met daarbij een getal. Bijvoorbeeld "Foto (11.880)". Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#007BC7 tegen #3F4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Foto

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. In de aanwijzing of het bestand is toegevoegd wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te dragen. (Geselecteerd is blauw, niet geselecteerd is grijs.) Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen dit soort instructies niet (goed) volgen. Gebruik aanvullend ook tekst of andere visuele aanwijzingen.

Foto 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Video

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Op de pagina staan verschillende bron- en archiefbestanden. Veel van deze bestanden hebben bestaan uit een link met daarbij een getal. Bijvoorbeeld "q3yuvum-web-hd.mp4 (46.5 MB | 1.920 x 1.080)". Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007BC7 tegen #3F4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Op de pagina staan verschillende bron- en archiefbestanden. Veel van deze bestanden hebben bestaan uit een link met daarbij een getal. Bijvoorbeeld "4xsaea7-bron.mp4 (130.3 MB 1.920 x 1.080)". Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007BC7 tegen #3F4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Audio

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Graphic

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Op de pagina staat een link naar het bronbestand in het onderdeel Bijlage. Dit is een link met daarbij een getal. Bijvoorbeeld "RIVM-Nitraatrapportage-infographics-VD-V04_EN-72dpi_2.jpg (542.1 kB)". Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet of minder toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007BC7 tegen #3F4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Over de Mediatheek Rijksoverheid

Op de pagina staan links in de tekst. Deze links worden alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen het verschil niet goed waarnemen. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007bc7 tegen #3f4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Zelf video's uploaden

Op de pagina staat een link in de tekst. Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen het verschil niet goed waarnemen. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007bc7 tegen #3f4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

Accountgegevens

Op de pagina staat een link in de tekst. Deze link wordt alleen met kleur aangeduid. Instructies en aanwijzingen die alleen met kleur worden aangeduid zijn niet toegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Bezoekers die kleurenblind, slechtziend of blind zijn kunnen het verschil niet goed waarnemen. Bij links mag, bij uitzondering, alleen kleur worden gebruikt als het kleurcontrast met de omringende tekst minimaal 3:1 is. Bij deze tekst is een contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#007bc7 tegen #3f4044). Gebruik aanvullend ook andere visuele aanwijzingen, zoals onderstreping.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Geluidsbediening begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geluidsbediening 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Contrast (minimum) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast (minimum) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3
Contact

Op de pagina staat de link "Toon alle informatie" in het onderdeel "Informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens". Deze link heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,9:1 gemeten (#007BC7 op #ECF0F1).

Op de pagina staat een formulier. In het formulier is een foutcontrole ingebouwd. De tekst van de foutmeldingen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4:1 gemeten (#FF0000 op #FFFFFF).

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat de tekst "Kies eerst een organisatie en daarna een organisatieonderdeel" in de sidebar. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#989C9F op #FFFFFF).

Op de pagina staat het onderdeel "Trefwoorden" in de sidebar. De tekst in dit onderdeel heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,9:1 gemeten (#007BC7 op #ECF0F1).

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Foto

Op de pagina staat een tabpaneel met 2 tabbladen (Algemeen en Originele metadada). De tekst op het inactieve tabblad heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,6:1 gemeten (#007BC7 op #E2E6E7).

Op de pagina staan 3 knoppen: "Toevoegen", "Weghalen", "Downloaden". Bij de knop "Downloaden" verschijnt een subnavigatie als er met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen. De tekst in deze subnavigatie heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,2:1 gemeten (#1E97E4 op #FFFFFF).

Foto 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Video

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,6:1 gemeten (#007BC7 op #E2E6E7).

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Audio

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,6:1 gemeten (#007BC7 op #E2E6E7).

Graphic

Op de pagina staan 3 knoppen: "Toevoegen", "Weghalen", "Downloaden". Bij de knop "Downloaden" verschijnt een subnavigatie als er met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen. De tekst in deze subnavigatie heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,2:1 gemeten (#1E97E4 op #FFFFFF).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Herschalen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Herschalen van tekst 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Afbeeldingen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Afbeeldingen van tekst 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Reflow begrijpen 
Hoe te voldoen aan Reflow 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Contrast van niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast van niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.11

Op de website staat op iedere pagina een zoekveld. De rand van dit invoerveld heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,5:1 gemeten (#BEC3C7 op #ECF0F1).

Naast het zoekveld staat een tooltip. Dit is een klein lichtgrijs icoontje met de letter "i" er in. Het symbool op de tooltip heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#FFFFFF op #CFCBCC). De tooltip heeft ook niet genoeg contrast met de achtergrond. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#CFCBCC op #ECF0F1).

Op de website staan verschillende tooltips op een witte achtergrond. Deze tooltips hebben niet genoeg contrast. De tekst op de tooltip heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#FFFFFF op #CFCBCC). De tooltip heeft niet genoeg contrast met de achtergrond. Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#CFCBCC op #FFFFFF). Ook de verschillende statussen wijken niet genoeg van elkaar af Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#BEC3C7 tegen #017AC9).

Inloggen

Op de pagina staan 2 invoervelden. De rand van deze invoervelden heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF).

Contact

Op de pagina staat een formulier. De rand van de formulierelementen heeft niet genoeg contrast. Dit komt voor bij de keuzerondjes, invoervelden en selectievakjes. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF).

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. Ieder onderdeel heeft een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF). Ook de verschillende statussen wijken niet genoeg van elkaar af Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#BEC3C7 tegen #017AC9).

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De afbeeldingen in het grid hebben een selectievakje. De rand van dit selectievakje heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF).

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De mediabestanden kunnen aflopend of oplopend worden gesorteerd. Dit is het icoon van een pijltje omhoog en omlaag. Deze iconen van het inactieve onderdeel heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF).
Ditzelfde geldt ook voor de manier van presentatie; tegelweergave of lijstweergave.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegelgrootte kan worden aangepast. De iconen en de regelaar hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF).

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Foto

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#BEC3C7 op #FFFFFF). Ook de verschillende statussen wijken niet genoeg van elkaar af Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#BEC3C7 tegen #017AC9).

Foto 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Video

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Op de pagina staat een videospeler. De grote witte knop Afspelen heeft niet genoeg contrast.

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Audio

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Graphic

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Zelf video's uploaden

Op de pagina staat een videospeler. De grote witte knop Afspelen heeft niet genoeg contrast.

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Tekstafstand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Tekstafstand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Content bij hover of focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Content bij hover of focus 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.13

Op website staat een kleine navigatie met de onderdelen "Navigation" en "Profile". Als hier met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen verschijnt een navigatie. Aanvullende content wordt zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Foto

Op de pagina staan 3 knoppen: "Toevoegen", "Weghalen", "Downloaden". Bij de knop "Downloaden" verschijnt een subnavigatie als er met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen. Aanvullende content wordt zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Foto 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Video

Op de pagina staat een videospeler. Als hier met de muisaanwijzer over de het onderdeel "Geluid" wordt bewogen, en als het onderdeel de toetsenbordfocus krijgt, verschijnt een volumeregelaar. Aanvullende content wordt zichtbaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Graphic

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Zelf video's uploaden

Op de pagina staat een videospeler. Bij focus met het toetsenbord op de knop Geluid verschijnt een volumeregelaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de toetsenbordfocus te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Op de pagina staat een videospeler. Bij hover met de muisaanwijzer over de knop Geluid verschijnt een volumeregelaar. Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee deze aanvullende content kan worden gesloten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg dat bezoekers aanvullende inhoud die verschijnt goed kunnen gebruiken.

Principe 2: Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Toetsenbord begrijpen 
Hoe te voldoen aan Toetsenbord 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.1.1
Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De mediabestanden kunnen aflopend of oplopend worden gesorteerd. De keuzelijst die bepaalt waarop wordt gesorteerd is niet te bereiken en bedienen met het toetsenbord. Toetsenbordtoegankelijkheid is belangrijk voor bezoekers die alleen het toetsenbord kunnen of willen gebruiken. Bezoekers die geen muis kunnen gebruiken door bijvoorbeeld een visuele of motorische beperking kunnen dit onderdeel helemaal niet bedienen. Zorg dat alle functies met alleen het toetsenbord te bereiken en gebruiken zijn.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De grootte van de voorbeeldweergave kan worden aangepast met een regelaar. Deze regelaar is niet met met toetsenbord te bedienen. Alleen de kleinste en grootste weergaven kunnen met het toetsenbord worden geselecteerd.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Foto

Op de pagina staan 3 knoppen: "Toevoegen", "Weghalen" en "Downloaden". Bij de knop "Downloaden" verschijnt een subnavigatie als er met de muisaanwijzer overheen wordt bewogen. Deze subnavigatie is niet te bereiken en bedienen met het toetsenbord.

Foto 2

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

Graphic

Zie opmerkingen bij de pagina Foto.

2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Geen toetsenbordval begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geen toetsenbordval 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Enkel teken sneltoetsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Enkel teken sneltoetsen 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Timing aanpasbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Timing aanpasbaar 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Pauzeren, stoppen, verbergen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Pauzeren, stoppen, verbergen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 2.3 Toevallen

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Drie flitsen of beneden drempelwaarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Drie flitsen of beneden drempelwaarde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Blokken omzeilen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Blokken omzeilen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.1

De pagina heeft geen skiplinks om blokken met content over te slaan. De pagina heeft wel onderdelen die op iedere pagina worden herhaald. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën moeten, elke keer als ze pagina komen, bovenaan beginnen. Hierdoor wordt inhoud van de header iedere keer volledig voorgelezen voordat ze uitkomen bij de inhoud van de pagina. Ook bezoekers die alleen met het toetsenbord navigeren moeten hier iedere keer eerst doorheen navigeren. Een skiplink zorgt er voor dat dit soort onderdelen op een website kunnen worden overgeslagen. Een skiplink is een ankerlink naar een onderdeel op de website. Een skiplink hoort het eerste element op een pagina te zijn. Zet het dus bovenaan in de code.

2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Paginatitel begrijpen 
Hoe te voldoen aan Paginatitel 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.2

De titel van alle pagina's op de website is “Mediatheek Rijksoverheid”. Deze titel beschrijft niet goed het onderwerp of het doel van de individuele pagina's. Door een goede paginatitel te gebruiken kunnen bezoekers de pagina gemakkelijk terugvinden als er bijvoorbeeld meerdere tabbladen open staan. De titel van een pagina wordt in hulptechnologieën gebruikt om de webpagina aan te duiden. Geef de pagina een paginatitel die de inhoud voldoende beschrijft.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Focus volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus volgorde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Linkdoel (in context) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Linkdoel (in context) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.4

Op de website staan verschillende tooltips. Deze links hebben geen linktekst. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle links gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze links staan daar niet tussen. Zorg dat de linktekst het doel van de link beschrijft.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegels van videobestanden en geluidsfragmenten hebben een afbeelding, een duratie, een icoon dan aangeeft dat het extern is gepubliceerd. Deze informatie is ook is een link. De afbeelding maakt hier deel van uit. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat het alt-attribuut leeg is gelaten. Hierdoor is het verborgen voor hulptechnologieën. De linktekst is nu opgebouwd uit de duratie en (indien van toepassing) het icoon dat het bestand extern is gepubliceerd. Bijvoorbeeld “00:01:39 Extern gepubliceerd”. Uit deze linktekst is het doel van de link niet duidelijk af te leiden. Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt ook niet genoeg waar de link naar verwijst. Bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën kunnen een lijst van alle links gebruiken om over de pagina te navigeren. Deze bezoekers kunnen moeite hebben met deze link. Zorg dat de linktekst het doel van de link beschrijft.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegels van foto's hebben een afbeelding. De afbeelding is een link. De afbeelding heeft geen tekstueel alternatief omdat het alt-attribuut leeg is gelaten. Hulptechnologieën gebruiken het tekstuele alternatief van de afbeelding als linktekst. Deze links hebben nu geen linktekst.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. Ieder onderdeel heeft een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. De linktekst is "Toevoegen" of "Weghalen" (met de uitleg "Voeg dit media-item toe aan 'Mijn collectie'".) Uit deze linktekst is het doel van de link niet duidelijk af te leiden. Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt niet welk onderdeel wordt toegevoegd of weggehaald. Er wordt niet duidelijk om wel bestand het gaat.

Op de pagina staan verschillende manieren om te filteren in de sidebar. Bijvoorbeeld "Soort media-item", "Eigenaar media-item", "Kijkrechten", etc. Als een filter wordt gekozen verschijnt een label met een icoon van een kruisje. De linktekst is "verwijderen". Uit deze linktekst is het doel van de link niet duidelijk af te leiden. Ook uit de (door software bepaalde) context blijkt niet welk onderdeel wordt toegevoegd of weggehaald. Er wordt niet duidelijk om wel bestand het gaat.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Meerdere manieren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Meerdere manieren 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Koppen en labels begrijpen 
Hoe te voldoen aan Koppen en labels 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.6
Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De afbeeldingen in het grid hebben een selectievakje. Het label van dit selectievakje is "Select". Er wordt niet duidelijk om welk bestand het gaat.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Focus zichtbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus zichtbaar 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.7

Op de pagina staat een logo in de header. De focus is niet zichtbaar op deze afbeelding. (De focus indicator staat verborgen helemaal linksboven op de pagina.) Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Contact

Op de pagina staat een formulier. Dit formulier heeft een verborgen veld. Label van dit veld is "Hier niets invullen a.u.b.". De focus beweegt ook naar dit veld. Als dit onderdeel de toetsenbordfocus heeft dan is dit niet zichtbaar. Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De tegels hebben een afbeelding, een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen en een titel. De focus is niet duidelijk zichtbaar op de afbeelding.

Op de pagina staan verschillende manieren om te filteren in de sidebar. Bijvoorbeeld "Soort media-item", "Eigenaar media-item", "Kijkrechten", etc. Als een filter wordt gekozen verschijnt een label met een icoon van een kruisje. De linktekst is "verwijderen". De focus is niet duidelijk zichtbaar op dit icoon.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Video

Op de pagina staat een videospeler. In deze videospeler staat een verborgen onderdeel na de knop Ondertiteling. De focus beweegt ook naar dit onderdeel. Als dit onderdeel de toetsenbordfocus heeft dan is dit niet zichtbaar. Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Op de pagina staan verschillende bron- en archiefbestanden. De focus indicator is niet duidelijk zichtbaar op de links in dit onderdeel. Slechts 2 van de 4 zijden zijn zichtbaar.

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Als op deze knop wordt geklikt verschijnt een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat de knop "OK". De focus indicator is niet zichtbaar op deze knop.

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Audio

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Zelf video's uploaden

Op de pagina staat een videospeler. In deze videospeler staat een verborgen onderdeel na de knop Ondertiteling. De focus beweegt ook naar dit onderdeel. Als dit onderdeel de toetsenbordfocus heeft dan is dit niet zichtbaar. Bezoekers die met het toetsenbord op de pagina navigeren moeten kunnen zien welk onderdeel de focus heeft. Met een zichtbare focus indicator weet de bezoeker waar hij zich op de website bevindt. Zorg dus voor een goed zichtbare focus indicator.

Richtlijn 2.5 Input Modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Aanwijzergebaren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzergebaren 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.5.1
Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De grootte van de voorbeeldweergave kan worden aangepast met een regelaar. Dit is functionaliteit die alleen met een padgebaseerd gebaar kan worden bediend. Bezoekers die moeite hebben met fijne motoriek en bezoekers die gebruik maken van spraakherkenning met kunnen moeite hebben met de bediening van dit onderdeel.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Aanwijzerannulering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzerannulering 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Label in naam begrijpen 
Hoe te voldoen aan Label in naam 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.5.3
Contact

Op de pagina staat een videospeler. De tekst "CC" op de knop voor ondertiteling komt niet overeen met het aria-label "Ondertiteling aan". De zichtbare tekst is niet volledig toegevoegd in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element moeilijk of helemaal niet bereiken. Gebruik daarom de hele zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

Video

Op de pagina staat een videospeler. De tekst "CC" op de knop voor ondertiteling komt niet overeen met het aria-label "Ondertiteling aan". De zichtbare tekst is niet volledig toegevoegd in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element moeilijk of helemaal niet bereiken. Gebruik daarom de hele zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

Op de pagina staat een videospeler. De tekst "AD" op de knop voor ondertiteling komt niet overeen met het aria-label "Audio descriptie afspelen". De zichtbare tekst is niet volledig toegevoegd in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element moeilijk of helemaal niet bereiken. Gebruik daarom de hele zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

Video 2

Zie opmerkingen bij de pagina Video.

Zelf video's uploaden

Op de pagina staat een videospeler. De tekst "CC" op de knop voor ondertiteling komt niet overeen met het aria-label "Ondertiteling aan". De zichtbare tekst is niet volledig toegevoegd in de toegankelijke naam van het element. Hierdoor kunnen bezoekers die met spraakherkenning werken dit element moeilijk of helemaal niet bereiken. Gebruik daarom de hele zichtbare tekst in de toegankelijke naam.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Bewegingsactivering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bewegingsactivering 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Principe 3: Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Taal van de pagina begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van de pagina 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Taal van onderdelen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van onderdelen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 3.1.2

Let op: Op website staat een kleine navigatie met de onderdelen "Navigation" en "Profile". Deze zijn Engelstalig.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Bij focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij focus 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Bij input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij input 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Consistente navigatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente navigatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Consistente identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente identificatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Fout identificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Fout identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Fout identificatie 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.1
Contact

Op de pagina staat een formulier. In het formulier is een foutcontrole ingebouwd. De foutcontrole controleert automatisch of een verplicht onderdeel leeg is gelaten of dat een invoerveld verkeerd is ingevuld. De foutmeldingen zijn in de code niet gekoppeld aan het invoerveld. Hierdoor krijgen bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën deze informatie niet bij het invoerveld. Koppel de foutmeldingen ook in de code aan het bijbehorende invoerveld om verwarring te voorkomen.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Labels of instructies begrijpen 
Hoe te voldoen aan Labels of instructies 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Foutsuggestie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutsuggestie 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.3
Contact

Op de pagina staat een formulier. In het formulier is een foutcontrole ingebouwd. De foutcontrole controleert automatisch of een verplicht onderdeel leeg is gelaten of dat een invoerveld verkeerd is ingevuld. De foutmelding bij het veld e-mailadres geeft geen suggestie voor verbetering van de invoer. Hierdoor weten bezoekers niet op welke manier ze de fout kunnen verbeteren. Bij dit invoerveld is vooraf al bekend in welk formaat het ingevuld moet worden. Geef dit ook aan in de foutmelding. Dit mag ook vooraf als instructie worden gegeven en dan is een foutsuggestie niet nodig.

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.

Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Principe 4: Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Parsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Parsen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.1

Op veel pagina's wordt een dubbele ID gebruikt. ID "nav_help" komt meerdere keren voor.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina wordt een dubbele ID gebruikt. ID "unfavorite" komt meerdere keren voor.

Zoeken

Op de pagina wordt een dubbele ID gebruikt. ID "unfavorite" komt meerdere keren voor.

Foto

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

Foto 2

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

Video

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

Video 2

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

Audio

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

Graphic

De specificatie wordt niet juist gevolgd. Het <p>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <dl>.

4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Naam, rol, waarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Naam, rol, waarde 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.2

Op website staat een kleine navigatie met de onderdelen "Navigation" en "Profile". Deze links kunnen uitvouwen en weer samenvouwen. Deze links hebben nu geen waarde. Het is onduidelijk dat dit element iets doet op de pagina. Zorg ervoor dat deze waarde ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Beginpagina (alle vrijgegeven items)

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. Ieder onderdeel heeft een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Deze knop kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Dit onderdeel is opgemaakt met een knop-element.

Op de pagina staat een grid met tegels van mediabestanden. De afbeeldingen in het grid hebben een selectievakje. Dit selectievakje kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Het is opgemaakt met een link-element.

Zoeken

Zie opmerkingen bij de pagina Beginpagina.

Foto

Op de pagina staat een tabpaneel met 2 tabbladen ("Algemeen" en "Originele metadada"). Dit onderdeel is niet juist opgemaakt als een tabpaneel waardoor dit onderdeel geen waarde heeft. Het is onduidelijk dat dit element iets doet op de pagina. Zorg ervoor dat deze waarde ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Op de pagina staan links met een onderwerp aan de rechter kant. Bijvoorbeeld "Copyright", "Inhoudelijke gegevens", "Beeldmaker", etc. Deze links kunnen uitvouwen en weer samenvouwen. Deze links hebben nu geen waarde. Het is onduidelijk dat dit element iets doet op de pagina. Zorg ervoor dat deze waarde ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Foto 2

Op de pagina staat een tabpaneel met 2 tabbladen ("Algemeen" en "Originele metadada"). Dit onderdeel is niet juist opgemaakt als een tabpaneel waardoor dit onderdeel geen waarde heeft. Het is onduidelijk dat dit element iets doet op de pagina. Zorg ervoor dat deze waarde ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Op de pagina staan links met een onderwerp aan de rechter kant. Bijvoorbeeld "Copyright", "Inhoudelijke gegevens", "Beeldmaker", etc. Deze links kunnen uitvouwen en weer samenvouwen. Deze links hebben nu geen waarde. Het is onduidelijk dat dit element iets doet op de pagina. Zorg ervoor dat deze waarde ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Video

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Deze knop kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Dit onderdeel is opgemaakt met een knop-element.

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Als op deze knop wordt geklikt verschijnt een dialoogvenster. Dit dialoogvenster heeft niet niet de juiste rol die aangeeft dat de overige content niet meer beschikbaar is. Zorg ervoor dat de rol van bedieningselementen ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Video 2

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Deze knop kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Dit onderdeel is opgemaakt met een knop-element.

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Als op deze knop wordt geklikt verschijnt een dialoogvenster. Dit dialoogvenster heeft niet niet de juiste rol die aangeeft dat de overige content niet meer beschikbaar is. Zorg ervoor dat de rol van bedieningselementen ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Audio

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Deze knop kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Dit onderdeel is opgemaakt met een knop-element.

Op de pagina staat een knop met de tekst "Toon alle publicatielinks". Als op deze knop wordt geklikt verschijnt een dialoogvenster. Dit dialoogvenster heeft niet niet de juiste rol die aangeeft dat de overige content niet meer beschikbaar is. Zorg ervoor dat de rol van bedieningselementen ook door software te begrijpen is. Hulptechnologieën gebruiken deze informatie bijvoorbeeld om dit bedieningselement goed voor te lezen.

Graphic

Op de pagina staat een knop om het mediabestand aan de collectie toe te voegen of weg te halen. Dit is het icoon van een sterretje. Deze knop kan worden geselecteerd. Dit onderdeel heeft nu geen waarde. Dit onderdeel is opgemaakt met een knop-element.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Statusberichten begrijpen 
Hoe te voldoen aan Statusberichten 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.3

Op de website worden verschillende tooltips gebruikt. Dit zijn kleine lichtgrijze icoontjes met de letter "i" er in. Deze icoontjes zijn een link die de tooltip activeren. De inhoud van de tooltips zijn nu nog niet goed beschikbaar voor hulptechnologieën. Deze informatie moet dus ook beschikbaar worden gemaakt voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Met het toevoegen van een live-region kan dit voor hulptechnologieën op een manier die de bezoeker niet onnodig onderbreekt.

Inloggen

Na het invullen van ongeldige gebruikersnaam en wachtwoord verschijnt een melding met informatie. Deze informatie is belangrijk voor iedereen. Deze informatie moet dus ook beschikbaar worden gemaakt voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Met het toevoegen van een ARIA role-attribuut kan dit voor hulptechnologieën op een manier die de bezoeker niet onnodig onderbreekt.

Contact

Op de pagina staat een formulier. In het formulier is een foutcontrole ingebouwd. De foutcontrole geeft direct aan of een veld verkeerd is ingevuld. Dit is een statusbericht. Deze informatie is belangrijk voor iedereen. Deze informatie moet dus ook beschikbaar worden gemaakt voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Met het toevoegen van een ARIA role-attribuut kan dit voor hulptechnologieën op een manier die de bezoeker niet onnodig onderbreekt. In dit geval aria-live=“assertive” of role="alert".

Zoeken

Op de pagina staat de tekst "Zoekresultaten (24)". Dit is een statusbericht. Deze informatie is belangrijk voor iedereen. Deze informatie moet dus ook beschikbaar worden gemaakt voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën. Met het toevoegen van een ARIA role-attribuut kan dit voor hulptechnologieën op een manier die de bezoeker niet onnodig onderbreekt.

Sample met getoetste pagina’s

Onderbouwing van de evaluatie

Voor deze toetsing zijn de volgende webbrowsers gebruikt:

  • Google Chrome (versie 91)
  • Mozilla Firefox (versie 90)
  • Microsoft Edge (versie 91)
  • Apple Safari (versie 14.1)

Daarnaast is er gebruik gemaakt van The W3C Markup Validation Service, Colour Contrast Analyser (CCA), Adobe Acrobat Pro DC, NVDA en VoiceOver.

Informatie over WCAG 2.1