In deze stap geef je de minimale informatie op die nodig is voor jouw toegankelijkheidsverklaring. Dit omvat informatie over je organisatie, de toegankelijkheidsstandaard die je hebt toegepast en je contactgegevens voor terugkoppeling.
Hier kun je de naam van je organisatie en het adres en de naam van je website of mobiele applicatie invoeren. Neem voor mobiele applicaties versie-informatie en de releasedatum op om een specifieke versie te identificeren.
Welke toegankelijkheidsstandaard heb je gevolgd? De WCAG-richtlijnen voor toegankelijke webinhoud worden internationaal erkend. De wettelijk vereiste versie is 2.1, de nieuwste versie is 2.2.
Het niveau – A, AA of AAA – geeft aan hoe streng de standaard is. AA is wettelijk vereist.
In hoeverre voldoet de inhoud van de site of applicatie aan de toegankelijkheidsstandaard die in de vorige sectie is aangegeven? Soms zijn er gegronde redenen om niet volledig te voldoen. U kunt later in dit formulier aangeven welke onderdelen nog niet volledig voldoen, inclusief richtlijnen over hoe gebruikers hulp kunnen vinden.
Soms past u mogelijk meer toegankelijkheidseisen toe dan die gespecificeerd zijn in de toegankelijkheidsstandaard zoals die hiervoor is opgegeven. U kunt bijvoorbeeld gebarentaalvideo’s of contextgevoelige hulp bieden voor specifieke functionaliteit. In dit veld kunt u deze aanvullende toegankelijkheidseisen op een rij zetten.
Voorbeeld: Hoewel ons doel om te voldoen aan WCAG 2.1, niveau AA, hebben we ook een aantal succescriteria van niveau AAA toegepast:
In deze stap geef je de technische details om gebruikers te helpen de problemen te begrijpen die ze mogelijk waarnemen. Dit omvat informatie over compatibiliteit met webbrowsers en ondersteunende technologieën.
De toegankelijkheid is niet altijd goed in elke combinatie van besturingssysteem, webbrowser en ondersteunende technologie. Websites en mobiele applicaties worden met veelgebruikte gebruikersomgevingen getest om de te bepalen hoe goed aan de toegankelijkheidseisen wordt voldaan. WCAG definieert vereisten voor toegankelijkheidsfuncties die door toegankelijkheid ondersteund worden. Het communiceren van deze verwachtte ondersteuning helpt de gebruiker om te bepalen of dat de oorzaak is van problemen die ze mogelijk tegenkomen.
Beschrijf de gebruikte technische omgevingen (combinatie van webbrowsers, ondersteunende technologieën en besturingssystemen) waarmee de inhoud naar verwachting correct zal werken. Deze moeten in overeenstemming zijn met de WCAG-definitie van door toegankelijkheid ondersteund gebruik van technologieën.
Beschrijf de omgevingen (combinaties van webbrowsers, ondersteunende technologieën en besturingssystemen) waarmee de inhoud naar verwachting niet zal werken.
Beschrijf de technologieën waarop voor de toegankelijkheid wordt vertrouwd. De inhoud zal niet voldoen als die technologie is uitgeschakeld of niet wordt ondersteund.
In deze stap beschrijf je de maatregelen die jouw organisatie biedt om de toegankelijkheid te garanderen. Dit helpt gebruikers om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid en geldigheid van de beweringen in je toegankelijkheidsverklaring.
Hoe heb je je website of mobiele applicatie onderzocht? Dit helpt gebruikers om inzicht te krijgen in (de borging van) de kwaliteit van de claims die je in je toegankelijkheidsverklaring doet.
Link naar het onderzoeksrapport dat dient als ondersteuning en uitleg over (de status van) de toegankelijkheidsverklaring. Dit mag ook een (pdf-)document zijn.
In deze stap voeg je informatie toe over de formele goedkeuring van deze toegankelijkheidsverklaring en, indien van toepassing, de eventuele klachtenprocedure.
Op welke manieren kunnen gebruikers contact opnemen met je organisatie wanneer zij een toegankelijkheidsprobleem tegenkomen? Idealiter zou je meer dan één optie moeten bieden. Geef ook de duur aan waarna gebruikers een reactie van uw organisatie kunnen verwachten.
In sommige situaties moet je informatie verstrekken over een formele klachtenprocedure. Een kwaliteitsmanagementtraject binnen je organisatie kan je bijvoorbeeld verplichten om een formele klachtenprocedure in te stellen met duidelijke escalatietrajecten. De EU-richtlijn inzake de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties voorziet in EU-landen in de “handhavingsprocedures” wanneer gebruikers niet tevreden zijn met de reacties van overheidsinstanties. Informeer gebruikers over dergelijke formele klachtenprocedures. Dit kan hen ook motiveren om waardevolle feedback te geven over de toegankelijkheid van je inhoud. Voorbeeld: We streven ernaar om binnen 2 werkdagen te reageren op feedback over toegankelijkheid en om binnen 10 werkdagen een oplossing voor te stellen, mocht u ontevreden zijn over onze reactie op uw klacht.
Een publicatiedatum geeft aan of de toegankelijkheidsverklaring actief wordt gehandhaafd of verouderd is. De publicatiedatum van de toegankelijkheidsverklaring mag niet ouder zijn dan één jaar, anders kan het als niet-onderhouden worden beschouwd.
Keur de toegankelijkheidsverklaring formeel goed, bijvoorbeeld voor interne doeleinden of om gebruikers te laten zien dat dit deel uitmaakt van het bedrijfsbeleid.
Geef de URL van de bestemming
Of link naar bestaande inhoud