Richtlijnen

Richtlijnen om webcontent toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.

Digitale toegankelijkheid

Om digitale toegankelijkheid te kunnen borgen heeft het W3C (World Wide Web Consortium) een set richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent ontwikkeld. Deze richtlijnen, in het Engels de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), leggen uit hoe webcontent toegankelijk kan worden gemaakt voor een zo breed mogelijk publiek.

Op 7 september 2018 zijn de eisen van WCAG 2.1 op niveau AA opgenomen in de Europese norm EN 301 549. Dat betekent dat WCAG 2.1 AA de huidige wettelijke verplichting zijn voor de Wet digitale overheid.

De richtlijnen van WCAG 2.2 zijn gepubliceerd op 5 oktober 2023. Deze richtlijnen gelden vooralsnog als aanbeveling vanuit het W3C.

Meer over WCAG 2.1

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)

De richtlijnen zijn gebaseerd op vier principes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

De principes zijn onderverdeeld in 13 richtlijnen. Elk van deze richtlijnen is voorzien van toetsbare eisen (of ‘succescriteria’).

Deze toetsbare eisen zijn ingedeeld in drie conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp of de visuele presentatie van de pagina.

Door de focus te leggen op principes, en niet op technologie, benadrukt het W3C de noodzaak om te blijven nadenken over de verschillende manieren waarop mensen omgaan met webcontent. Mensen kunnen bijvoorbeeld:

  • alleen een toetsenbord gebruiken in plaats van een muis;
  • een schermlezer, zoals voorleessoftware of een brailleleesregel, gebruiken om content tot zich te nemen;
  • de standaard browserinstellingen veranderen om de content leesbaarder te maken.

Richtlijnen toepassen

Gebruik de vier principes om je website toegankelijk te maken: Maak het waarneembaar, bedienbaar en begrijpelijk voor iedereen, en robuust voor alle apparaten.

Principe 1: Waarneembaar

Zorg dat mensen de inhoud van je website kunnen zien en horen, ook als ze niet alles kunnen zien of horen.

  • Geef afbeeldingen een passend tekstalternatief.
  • Geef filmpjes ondertitels voor doven en slechthorenden.
  • Gebruik genoeg contrast.
  • Zorg dat content kan worden herschaald.

Ga naar WCAG 2.1 Principe 1: Waarneembaar

Principe 2: Bedienbaar

Maak het mogelijk dat mensen je website ook kunnen gebruiken met een toetsenbord of andere hulpmiddelen, niet alleen met een muis.

  • Zorg dat alles te bereiken en bedienen is met het toetsenbord.
  • Zorg voor een zichtbare indicator van de toetsenbordfocus.
  • Geef webpagina’s een titel die de inhoud van de pagina beschrijft.
  • Gebruik beschrijvende linkteksten.

Ga naar WCAG 2.1 Principe 2: Bedienbaar

Principe 3: Begrijpelijk

Zorg dat de informatie en bediening op je website begrijpelijk zijn voor mensen en software.

  • Zorg dat de taal van de webpagina in de code is vastgelegd.
  • Zorg voor een consistente opbouw van de website.
  • Zorg voor zichtbare labels en instructies bij formuliervelden.
  • Geef in tekst aan waar de fout zit bij een verkeerd ingevuld formulierveld.

Ga naar WCAG 2.1 Principe 3: Begrijpelijk

Principe 4: Robuust

Bouw je website zo dat hij goed werkt op verschillende apparaten en met verschillende hulptechnologieën, nu en in de toekomst.

  • Gebruik code volgens de specificatie.
  • Zorg dat software de naam, rol en waarde van bedieningselementen kan bepalen.

Ga naar WCAG 2.1 Principe 4: Robuust

Heb je nog vragen?

Wil je weten hoe jouw website ervoor staat met betrekking tot digitale toegankelijkheid? Of heb je vragen over onze dienstverlening?

Vergroot je bereik

Digitale toegankelijkheid vergroot de gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en compatibiliteit.