Checklist: Toegankelijke Teksten

Nu eens een keer geen weblog met tips en adviezen. Maar een snelle en eenvoudige checklist voor webredacties – binnen 10 minuten toepasbaar. De basis voor begrijpelijke en toegankelijke teksten.

Structuur en opbouw

  • De titel maakt direct duidelijk waar de tekst over gaat
  • De belangrijkste boodschap staat bovenaan (omgekeerde piramidestructuur)
  • De tekst is logisch opgebouwd en makkelijk te volgen
  • Er zijn duidelijke (tussen)koppen die structuur geven
  • Korte alinea’s: maximaal 5 regels per alinea

Taalniveau en woordgebruik

  • De tekst is geschreven op B1-niveau of lager
  • Moeilijke woorden worden vermeden of uitgelegd
  • Geen ambtelijke of vaktaal (zoals “verzenden der stukken”)
  • Actieve zinnen: wie doet wat?
  • Elke zin is kort (maximaal 15-20 woorden)

Digitale toegankelijkheid (volgens WCAG)

  • Koppen zijn correct opgemaakt als heading (H1, H2, H3 enz.)
  • Opsommingen zijn echte lijsten (geen streepjes of asterisken)
  • Links zijn beschrijvend (“Bekijk ons privacybeleid” i.p.v. “Klik hier”)
  • Afbeeldingen hebben alt-teksten met betekenisvolle beschrijvingen (dit is wat relevant is op deze afbeelding)
  • De tekst is goed leesbaar voor schermlezers (geen PDF zonder toegankelijke opmaak)

Navigatie en gebruiksvriendelijkheid

  • De tekst bevat duidelijke call-to-actions (bijv. “Meld je aan” of “Bel ons”)
  • Gebruiker weet altijd wat de volgende stap is
  • Formulieren of bijlagen worden in begrijpelijke taal uitgelegd
  • Er is geen overbodige informatie

Laatste check

  • Laat de tekst nalezen door iemand buiten het vakgebied
  • Test of de tekst scanbaar is op mobiel
  • Gebruik een toegankelijkheidstool (zoals WAVE of Siteimprove) voor extra controle
  • Vraag feedback van een ervaringsdeskundige (bijvoorbeeld iemand met een visuele beperking of lage taalvaardigheid)

Extra tip

Print deze checklist uit en maak het onderdeel van je publicatieproces. Succes!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

  • Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.