Tekstueel alternatief social media iconen

Social media iconen kunnen op een website twee functies hebben. Zij kunnen verwijzen naar de social media kanalen van de organisatie. Of ze kunnen bedoeld zijn om een artikel te delen op de social media kanalen van de bezoeker.

Bij elke afbeelding die ook een link is, hoort een duidelijk tekstueel alternatief in de code te staan. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld een alt-tekst of een aria-label worden gebruikt.

Het tekstueel alternatief van deze afbeeldingen wordt door de hulptechnologieën als een linktekst gezien. Deze linktekst wordt dan aan de bezoeker gecommuniceerd. Het is belangrijk voor de bezoekers die blind zijn en gebruik maken van voorleessoftware dat het duidelijk is waar de links naar verwijzen.

Functies van social media iconen

De social media iconen kunnen op twee manieren worden gebruikt.

De “Volg ons” iconen

De redacteur van gemeente X wil graag dat een bezoeker hun Facebook-pagina gaat volgen. Hij plaatst een Facebook icoon in de footer van de website. De link om het icoon laat hij verwijzen naar de Facebook-pagina van de gemeente X: https://www.facebook.com/gemeente-x. 

Het mogelijke tekstuele alternatief bij dit Facebook icoon is: “Facebook pagina van Gemeente X.”

De “Deel dit bericht” iconen 

De redacteur van gemeente X wil graag dat de bezoeker een nieuwsbericht op zijn eigen Twitter kanaal kan delen. Hij plaatst een Twitter icoon onder het nieuwsbericht. Door het klikken op dit icoon kan de bezoeker verbinding maken met zijn eigen Twitter account, de tekst aan zijn bericht toevoegen en de link delen.

Het mogelijke tekstuele alternatief bij dit Twitter icoon is: “Deel dit bericht op Twitter.”

Meer weten?

Wil je meer weten over het toevoegen van tekstuele alternatieven aan afbeeldingen? Lees het artikel “Afbeeldingen” in de kennisbank.