Audit testrapport

Resultaten van audit uitgevoerd door WCAG.nl, Ada Luppen

Gegevens

  • Evaluatierapport voor Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (http://www.igj.nl)
  • R. Jorksveld, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  • 28 augustus 2020
  • WCAG 2.1 AA
  • Nulmeting
  • Versie: 1.0

Samenvatting

Dit audit testrapport beschrijft in welke mate de website van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd voldoet aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd en volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 28 augustus 2020.

Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1. Op dit moment voldoet de website aan 30 van de 50 succescriteria. Er is op veel onderdelen goed rekening gehouden de toegankelijkheid van de website, zoals met de paginastructuur en het navigeren met het toetsenbord. Toch zijn er een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van de gevonden problemen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. Het onderzoek is een momentopname. Als er verbeteringen worden doorgevoerd, kunnen hierdoor nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

  • Publieke website van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
    • Alle webcontent op igj.nl
    • Alle webcontent op toezichtdocumenten.igj.nl
  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA  (https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/)
  • Evaluatie uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/).
  • Google Chrome, Mozilla Firefox met NVDA, Apple Safari met VoiceOver, Microsoft Edge
    • HTML5
    • CSS
    • WAI-ARIA
    • DOM
    • SVG

Overzicht

Resultaten voor WCAG 2.1 AA, volledige audit
PrincipeNiveau ANiveau AA
1. Waarneembaar7/95/11
2. Bedienbaar10/142/3
3. Begrijpelijk3/53/5
4. Robuust0/20/1
Totaal20/3010/20

Uitgebreide rapportage

Principe 1: Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1
Beginpagina (home)

Het tekstueel alternatief van het logo van IGJ op de beginpagina beschrijft niet alle tekst die in het logo aanwezig is.

Het tekstuele alternatief van de afbeelding bij het artikel "Verpleeghuiszorg in beeld" is onvoldoende beschrijvend. De tekst beschrijft niet wat er op de afbeelding te zien is. Omdat de afbeelding geen informatie overdraagt kan het hier ook als decoratief worden beoordeeld, een lege alt-tekst is dan ook voldoende.

404

Het logo van IGJ is een link. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een alt-tekst die het doel van de link beschrijft. Voorleessoftware gebruikt de alt-tekst namelijk als linktekst. Daarom is het belangrijker om het doel van de link te beschrijven in plaats van een beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is.

Andere taal

Het logo "Health and Youth Inspectorate. Ministery of Health, Welfare and Sport" heeft geen tekstueel alternatief. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een alt-tekst die het doel van de link beschrijft.

Het tekstuele alternatief van de afbeelding bij het artikel "Crossborder Pharmacies" is onvoldoende beschrijvend. De alt-tekst is hier ook in een (voor de pagina) afwijkende taal. Omdat de afbeelding geen informatie overdraagt kan het hier ook als decoratief worden beoordeeld, een lege alt-tekst is dan ook voldoende.

Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

De afbeeldingen die horen bij de taartdiagrammen ("Een hart-icoon onder de loep genomen", "Een wegwijzer" en alle andere soortgelijke afbeeldingen) kunnen ook als decoratief worden beoordeeld. Een lege alt-tekst is dan voldoende. De alt-tekst is nu erg lang en gaat zo zijn doel voorbij.

De afbeeldingen bij de links onder de kop 'Toezicht op drie thema's' kunnen ook als decoratief worden beoordeeld. Een lege alt-tekst is dan voldoende.

Wie is wie (single)

De meeste foto's van de leden van de management hebben een alt-tekst. Enkele afbeeldingen hebben het niet. De afbeeldingen op deze pagina hebben een decoratieve functie. Een tekstueel alternatief zou in dit geval niet nodig zijn.

De placeholder afbeelding onder de kop "Directie Beleid, Juridische zaken, Communicatie en Bureau Opsporing en Boetes" heeft geen tekstueel alternatief nodig omdat deze helemaal decoratief is. Je kan je ook afvragen of deze afbeelding hier wel noodzakelijk is. De alt-tekst is nu "Wit vlak".

Twee afbeeldingen op deze pagina hebben een link die een dialog opent: Katinka Knoop en Sanne van Muijden. De afbeelding van Sanne van Muijden heeft geen alternatieve tekst, terwijl dit wel een functionele afbeelding is. Geef deze afbeelding wel een alt-tekst.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het tekstueel alternatief van het logo van IGJ is onvoldoende beschrijvend. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een alt-tekst die het doel van de link beschrijft. De tekst "Naar de homepage" is te vaag.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Het tekstueel alternatief van het logo van IGJ is onvoldoende beschrijvend. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een alt-tekst die het doel van de link beschrijft. De tekst "Naar de homepage" is te vaag.

Kliniek Veldhoven (toezichtdocumenten, single)

Het tekstueel alternatief van het logo van IGJ is onvoldoende beschrijvend. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een alt-tekst die het doel van de link beschrijft. De tekst "Naar de homepage" is te vaag.

Penitentiaire inrichting Zwolle (PDF)

Het logo heeft geen tekstueel alternatief.

Linnhorst hertoetsrapport (PDF)

Het tekstueel alternatief van het is 'RO_Beeldmerk_zwart'. Beschrijf in het tekstueel alternatief wat op de afbeelding te zien is. Na deze banner komt een afbeelding met de tekst 'Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd'. Deze heeft geen tekstueel alternatief.

Florence Thuiszorg Den Haag (PDF)

Het logo is gemarkeerd als decoratief maar het logo is hier decoratief. Gebruik een tekstueel alternatief en beschrijf in het tekstueel alternatief wat op de afbeelding te zien is.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 1.2.3

De problemen genoteerd in dit succescriterium vallen onder een uitzondering. Multimediabestanden die na 23 september 2020 worden gepubliceerd moet wel toegankelijk zijn. Wel wordt aangeraden om alle filmpjes toegankelijk te maken.

Over ons (multimedia)

De audiodescriptie of het media-alternatief is niet volledig. De tekst van de afsluiting van het filmpje ontbreekt ("Voor goede en veilige zorg zoals we die onze eigen familie en naasten gunnen. IGJ.nl.")

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Audiodescriptie (vooraf opgenomen) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Audiodescriptie (vooraf opgenomen) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 1.2.5

De problemen genoteerd in dit succescriterium vallen onder een uitzondering. Multimediabestanden die na 23 september 2020 worden gepubliceerd moet wel toegankelijk zijn. Wel wordt aangeraden om alle filmpjes toegankelijk te maken.

Over ons (multimedia)

De audiodescriptie is niet volledig. De tekst van de afsluiting van het filmpje ontbreekt in de voice-over ("Voor goede en veilige zorg zoals we die onze eigen familie en naasten gunnen. IGJ.nl.")

Ook de tekst van de introductie van het filmpje ontbreekt. ("Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Duidelijk. Onafhankelijk. Eerlijk.")

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Info en relaties begrijpen 
Hoe te voldoen aan Info en relaties 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1
Zoeken

De tekst "Niet gevonden wat u zocht?" op de pagina is een kop die niet met een kop-element is opgemaakt. Zorg dat structuur en relaties ook in code zijn vastgelegd, en niet alleen in de vormgeving.

Alle meld- en aanvraagformulieren (tabel)

De eerste tabel op de pagina (onder het kopje "Melden") is niet juist opgemaakt. Dit is een tabel met in de <thead> een andere tabel. Erg verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën.

Boven deze tabel staat ook een lege kop (<h3></h3>).

De tabel-koppen (<th>) hoeven niet ook nog opgemaakt te worden als koptekst <h3>. Dit komt terug onder de kopjes "Aanvragen, wijzigen of registreren" en "Aangifte".

In de tabel onder het kopje "Aanvragen, wijzigen of registreren" staat een extra (lege) tabel in de cel "Jeugdhulpaanbieders".

Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

Op deze pagina zijn koppen die geen content hebben. De kop "Verpleeghuiszorg in Beeld" heeft formeel geen content omdat de eerstvolgende kop een kop is van hetzelfde niveau.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het label "Zoekterm" is niet gekoppeld aan het bijbehorende invoerveld. Geef duidelijke instructies bij invoervelden. Met een <label>-element worden instructies in een formulier gekoppeld aan een invoerveld. Dit gebeurt met een for-attribuut.

Er staat een lege <h1> onderin op de pagina. Direct na het onderdeel "Actuele publicaties".

Zoeken (toezichtdocumenten)

Alle selectievakjes (checkbox) op de pagina hebben geen bijbehorend label. Dat zorgt er voor dat hulptechnologieën de functie van de selectievakjes niet kunnen bepalen.

De kop "Postcode afstand" is een kop die niet met kop-element is opgemaakt.

Het label "Postcode" is niet gekoppeld aan het bijbehorende invoerveld.

Het label "Binnen" is niet gekoppeld aan het bijbehorende dropdown.

Penitentiaire inrichting Zwolle (PDF)

De koppen zijn wel opgemaakt als kop maar niet gemarkeerd als kop.

Linnhorst hertoetsrapport (PDF)

De koppen zijn wel opgemaakt als kop maar niet gemarkeerd als kop.

Florence Thuiszorg Den Haag (PDF)

De koppen zijn wel opgemaakt als kop maar niet gemarkeerd als kop.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Betekenisvolle volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Betekenisvolle volgorde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 1.3.2
Linnhorst hertoetsrapport (PDF)

De leesvolgorde is incorrect. De titel, locatie en datum op de titelpagina worden niet meegenomen in de leesvolgorde.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Zintuiglijke eigenschappen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Zintuiglijke eigenschappen 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Weergavestand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Weergavestand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.

Identificeer het doel van de input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Identificeer het doel van de input 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.5
Contactformulier (formulier)

Er wordt geen gebruik gemaakt van het autocomplete-attribuut bij invoervelden waar veelgevraagde gegevens ingevuld moet worden. Dit geldt voor alle veelgevraagde gegevens zoals naam en e-mailadres.

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Gebruik van kleur begrijpen 
Hoe te voldoen aan Gebruik van kleur 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 1.4.1
Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

In de taartdiagrammen wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te dragen. De vier kleuren hebben betekenis in de diagrammen. Bezoekers die kleurenblind of slechtziend zijn kunnen deze informatie niet (goed) zien. Er wordt wel een korte beschrijving gegeven in de directe omgeving.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Geluidsbediening begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geluidsbediening 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Contrast (minimum) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast (minimum) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3

Het copyright over de afbeeldingen (o.a. op de beginpagina en bij andere taal) heeft een te laag contrast. Deze is geplaatst op achtergrondafbeeldingen. De tekst heeft wel een zwarte 'text-shadow' maar dit zorgt nog niet voor voldoende contrast.

Contactpagina

De tekst op de knop over de carrousel ("Direct naar algemeen contactformulier") heeft op sommige plaatsen onvoldoende contrast. Contrastverhouding gemeten van onder de 3:1. Dit komt vooral voor bij kleinere resoluties.

Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

De percentages op het lichtgroene deel van de taartdiagrammen hebben onvoldoende contrast. Contrastverhouding gemeten van 2,6:1 (#FFFFFF op #50B748).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Herschalen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Herschalen van tekst 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.4
Zoeken (toezichtdocumenten)

De inhoud kan niet worden vergroot zonder dat informatie verloren gaat. Bij het herschalen van de tekst worden de selectievakjes bovenop de tekst geplaatst. Zorg dat op de website kan worden ingezoomd zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Afbeeldingen van tekst begrijpen 
Hoe te voldoen aan Afbeeldingen van tekst 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Reflow begrijpen 
Hoe te voldoen aan Reflow 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.10
404

Het logo van IGJ staat na herschalen tot 400% niet meer volledig in beeld. Zorg dat op de website kan worden ingezoomd zonder dat er iets wegvalt of niet meer werkt.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het logo wordt aan de rechterkant afgesneden.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Het logo wordt aan de rechterkant afgesneden.

Bij het herschalen van de tekst worden de selectievakjes bovenop de tekst geplaatst.

Kliniek Veldhoven (toezichtdocumenten, single)

Het logo wordt aan de rechterkant afgesneden.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Contrast van niet-tekstuele content begrijpen 
Hoe te voldoen aan Contrast van niet-tekstuele content 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.11
Beginpagina (home)

De focus indicator op de 'pauze'/'play' knop van de carrousel op sommige plaatsen onvoldoende contrast.

De hover-statussen van de links 'Reageer op deze tweet' en 'Retweet deze tweet' hebben onvoldoende contrast. Contrastverhouding van 2,6:1 en 2,0:1 gemeten (#00acee en #19cf86 op #ffffff).

404

De focus indicator van het logo en op de links heeft onvoldoende contrast. Contrastverhouding van 2:1 gemeten (#82BEFB op #FFFFFF).

Andere taal

De focus indicator op de 'pauze'/'play' knop van de carrousel op sommige plaatsen onvoldoende contrast.

Contactpagina

De focus indicator van de knop "Direct naar algemeen contactformulier" heeft op sommige plaatsen onvoldoende contrast.

De focus indicator op de 'pauze'/'play' knop van de carrousel op sommige plaatsen onvoldoende contrast.

Contactformulier (formulier)

De invoervelden hebben onvoldoende contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#FFFFFF op #F3F3F3).

Zoeken

Het invoerveld heeft onvoldoende contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#FFFFFF op #F3F3F3).

De hover-status in de 'date picker' heeft onvoldoende contrast. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#CCE0F1 op #FFFFFF).

Over ons (multimedia)

De focus indicator op de bedieningselementen van de videospeler heeft onvoldoende contrast. Contrastverhouden van 2,6:1 gemeten (#999999 op #F3F3F3).

De handgreep (‘mejs__time-handle’) op de tijdlijn (‘mejs__time-rail’) is een bedieningselement en heeft onvoldoende contrast op het ingeladen deel van het filmpje. Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#ffffff op #b4b4b4).

De volumeregeling heeft onvoldoende contrast als het volume 100% is ingesteld. ‘mejs__volume-current’ op ‘mejs__volume-total’. Contrastverhouding van 1,9:1 gemeten (#b4b4b4 op #f3f3f3).

Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

De hover-status van de taartdiagrammen hebben onvoldoende contrast bij de gele en lichtgroene onderdelen.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

De focus indicator van het logo en de links op de pagina heeft onvoldoende contrast. Contrastverhoudingen gemeten van 2:1 (#82BEFB op #FFFFFF), 2,3:1 (#82BEFB op #027BC7) en 1,6:1 (#82BEFB op #E6E6E6).

Zoeken (toezichtdocumenten)

De focus indicator van het logo en de links op de pagina heeft onvoldoende contrast. Contrastverhoudingen gemeten van 2:1 (#82BEFB op #FFFFFF), 2,3:1 (#82BEFB op #027BC7) en 1,6:1 (#82BEFB op #E6E6E6).

Kliniek Veldhoven (toezichtdocumenten, single)

De focus indicator van het logo en de links op de pagina heeft onvoldoende contrast. Contrastverhoudingen gemeten van 2:1 (#82BEFB op #FFFFFF), 2,3:1 (#82BEFB op #027BC7) en 1,6:1 (#82BEFB op #E6E6E6).
De focusindicator op het zoekicoon heeft onvoldoende contrast. Constrastverhouding gemeten van 2,3:1. (#82BEFB op #007BC7).

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Tekstafstand begrijpen 
Hoe te voldoen aan Tekstafstand 

Resultaat van de sample:
Voldoende

1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Content bij hover of focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Content bij hover of focus 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.13
Over ons (multimedia)

De volumeregelaar die verschijnt bij de focus op het onderdeel 'Geluid' in de videospeler kan niet worden gesloten zonder de focus te verplaatsen.

Kliniek Veldhoven (toezichtdocumenten, single)

Het zoekveld dat verschijnt bij focus op het onderdeel zoeken overlapt hier het broodkruimelpad. Deze kan niet worden gesloten zonder de focus te verplaatsen.

Principe 2: Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Toetsenbord begrijpen 
Hoe te voldoen aan Toetsenbord 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Geen toetsenbordval begrijpen 
Hoe te voldoen aan Geen toetsenbordval 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Enkel teken sneltoetsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Enkel teken sneltoetsen 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Timing aanpasbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Timing aanpasbaar 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Pauzeren, stoppen, verbergen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Pauzeren, stoppen, verbergen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.2.2
Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

Het is niet mogelijk om de bewegende animaties te pauzeren, stoppen of verbergen. Bewegende plaatjes en knipperende onderdelen kunnen een probleem vormen voor bezoekers die er door afgeleid worden of er door in de war raken. Zorg dat bezoekers alles dat knippert, scrollt of beweegt kunnen uitzetten.

Richtlijn 2.3 Toevallen

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Drie flitsen of beneden drempelwaarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Drie flitsen of beneden drempelwaarde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Blokken omzeilen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Blokken omzeilen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.1
Contactformulier (formulier)

Op deze pagina is wel een skiplink aanwezig maar deze werkt niet naar behoren. De skiplink verwijst naar een anker die niet bestaat.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Er zijn geen skiplinks op de pagina, de kop-structuur van de pagina is onvoldoende om blokken met content over te slaan. Zorg dat onderdelen die vaak herhaald worden overgeslagen kunnen worden.

2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Paginatitel begrijpen 
Hoe te voldoen aan Paginatitel 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Bevindingen voor 2.4.2
Penitentiaire inrichting Zwolle (PDF)

Het document heeft geen titel.

Linnhorst hertoetsrapport (PDF)

Het document heeft geen titel.

Florence Thuiszorg Den Haag (PDF)

Het document heeft geen titel.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Focus volgorde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus volgorde 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Linkdoel (in context) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Linkdoel (in context) 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.4
Wie is wie (single)

Het linkdoel van de link om de foto van Sanne van Muijden kan niet worden bepaald. Er is geen alt-tekst ingevuld (zie ook 1.1.1), daarom heeft deze link geen zichtbare tekst voor hulptechnologieën. Schrijf een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk af te leiden is.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Meerdere manieren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Meerdere manieren 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Koppen en labels begrijpen 
Hoe te voldoen aan Koppen en labels 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Focus zichtbaar begrijpen 
Hoe te voldoen aan Focus zichtbaar 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.7
Zoeken

De focus indicator is niet zichtbaar bij het navigeren met de tabtoets naar de dropdowns.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

Bij het zoeken met behulp van het toetsenbord, via de zoekbalk in de div 'lblKruimelPad', is de focus niet zichtbaar op de kruisje na het invullen van een trefwoord. De zoekbalk sluit zichzelf dan automatisch.

Richtlijn 2.5 Input Modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Aanwijzergebaren begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzergebaren 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Aanwijzerannulering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Aanwijzerannulering 

Resultaat van de sample:
Voldoende

2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Label in naam begrijpen 
Hoe te voldoen aan Label in naam 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 2.5.3
Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het invoerveld bij "Zoekterm" heeft geen naam.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Alle selectievakjes (checkbox) op de pagina hebben geen naam.

Het invoerveld bij "Postcode" heeft geen naam.

De dropdown bij "Binnen" heeft geen naam.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Bewegingsactivering begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bewegingsactivering 

Resultaat van de sample:
Niet van toepassing

Principe 3: Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Taal van de pagina begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van de pagina 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Taal van onderdelen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Taal van onderdelen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.1.2

De taal van onderdelen op de pagina is niet goed ingesteld. In de footer staat de Engelse tekst "English". Geef in de code aan wat de taal van onderdelen van de webpagina is.

Andere taal

De taal van onderdelen op de pagina is niet goed ingesteld. In de footer staat de Nederlandse tekst "Nederlands".

Alle meld- en aanvraagformulieren (tabel)

De taal van onderdelen op de pagina is niet goed ingesteld. In de tabel "Aanvragen, wijzigen of registreren" staat een Engelse tekst: "Hospital exemption".

Onderwerpen (archief)

De taal van onderdelen op de pagina is niet goed ingesteld. De tekst "eHealth" is in het Engels.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Bij focus begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij focus 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Bij input begrijpen 
Hoe te voldoen aan Bij input 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Consistente navigatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente navigatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Consistente identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Consistente identificatie 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Fout identificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Fout identificatie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Fout identificatie 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.1
Zoeken (toezichtdocumenten)

Uit de foutmelding bij het invullen van een onjuiste postcode blijkt niet welke fout er is gevonden. (Postcode abcd). De invoer wordt wel geaccepteerd dus formeel is dit geen fout maar wel onwenselijk. Geef bij een verkeerd ingevuld formulierveld aan waar de fout zit en beschrijf wat er fout is.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Labels of instructies begrijpen 
Hoe te voldoen aan Labels of instructies 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.2
Contactformulier (formulier)

Uit de instructies blijkt onvoldoende welke velden verplicht zijn. De velden zijn wel gemarkeerd met een asterisk (*) maar er wordt niet uitgelegd wat dit betekend.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

De labels zijn niet verbonden aan invoervelden (zie ook 1.3.1).

Zoeken (toezichtdocumenten)

De labels zijn niet verbonden aan invoervelden (zie ook 1.3.1).

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Foutsuggestie begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutsuggestie 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.3
Contactformulier (formulier)

De foutmeldingen bij de velden geven geen duidelijke suggestie voor de verbetering van de invoer. Geef in de foutmelding aan wat er precies fout is en geef, als dat kan, suggesties ter verbetering. Wees hierin zo specifiek mogelijk zodat de bezoeker niet alleen weet dát er een fout is, maar ook hoe hij deze kan oplossen. De melding "Veld 'Naam' is verplicht." geeft geen suggestie voor verbetering.

Ook wordt in dit formulier onjuiste invoer geaccepteerd bij bijvoorbeeld het e-mailadres.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Uit de foutmelding bij het invullen van een onjuiste postcode blijkt niet welke fout er is gevonden. (Postcode abcd). Geef bij een verkeerd ingevuld formulierveld, als het mogelijk is, suggesties ter verbetering.

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.

Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) begrijpen 
Hoe te voldoen aan Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) 

Resultaat van de sample:
Voldoende

Principe 4: Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Parsen begrijpen 
Hoe te voldoen aan Parsen 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.1
Contactformulier (formulier)

Op deze pagina staan een aantal </strong>-elementen die wel worden gesloten maar nooit zijn geopend. Dit komt voor bij de verplichte velden.

Alle meld- en aanvraagformulieren (tabel)

De caption in de tabellen mag alleen als eerst genest worden in een tabel.

Verpleeghuiszorg in beeld (archief)

Het type-attribuut mag niet gebruikt worden in een video-element.

Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het attribuut "_lpchecked" is geen geldig attribuut van een form-element.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Het attribuut "_lpchecked" is geen geldig attribuut van een form-element.

Kliniek Veldhoven (toezichtdocumenten, single)

Het attribuut "_lpchecked" is geen geldig attribuut van een form-element.

4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Naam, rol, waarde begrijpen 
Hoe te voldoen aan Naam, rol, waarde 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.2
Beginpagina (toezichtdocumenten)

Het invoerveld bij "Zoekterm" heeft geen naam.

Zoeken (toezichtdocumenten)

Alle selectievakjes (checkbox) op de pagina hebben geen naam.

Het invoerveld bij "Postcode" heeft geen naam.

De dropdown bij "Binnen" heeft geen naam.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Statusberichten begrijpen 
Hoe te voldoen aan Statusberichten 

Resultaat van de sample:
Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.3
Zoeken (toezichtdocumenten)

De melding "Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd. Controleer eventueel de spelling." of "Er zijn 13 documenten gevonden die voldoen aan uw zoek criteria." is een statusbericht. Deze melding heeft geen bijbehorende rol, aria-live of alert-attribuut.

Sample met getoetste pagina’s

Onderbouwing van de evaluatie

Voor deze toetsing zijn de volgende webbrowsers gebruikt:

  • Google Chrome (versie 90)
  • Mozilla Firefox (versie 88)
  • Microsoft Edge (versie 90)
  • Apple Safari (versie 14.0)

Daarnaast is er gebruik gemaakt van The W3C Markup Validation Service, Colour Contrast Analyser (CCA), Adobe Acrobat Pro DC, NVDA en VoiceOver.

Informatie over WCAG 2.1