Afbeeldingen

Websites bevatten vaak meer dan alleen tekst, zoals foto’s, pictogrammen en andere afbeeldingen. Om deze afbeeldingen toegankelijk te maken voor iedereen, is het belangrijk om een tekstalternatief toe te voegen. Schermlezer, zoals voorleessoftware en brailleleesregels, kunnen dit tekstalternatief gebruiken om de afbeelding begrijpelijk te maken voor mensen die de afbeelding zelf niet kunnen zien.

  • Afbeeldingen die informatie overdragen noemen we informatieve afbeeldingen. Informatieve afbeeldingen zijn belangrijk voor het begrijpen van een tekst of pagina. Deze afbeeldingen vertellen iets over de inhoud of maken een pagina duidelijker.

    Deze afbeeldingen moeten een tekstalternatief hebben dat nauwkeurig beschrijft of uitlegt wat er op de afbeelding te zien is. Beschrijf dit in een korte, duidelijke zin. Vermijd daarmee te algemene termen en probeer specifiek te zijn over wat de afbeelding weergeeft. Deze tekst moet beschrijvend genoeg zijn, zodat het de afbeelding kan vervangen als je die niet kunt zien.

    Een tekstalternatief voor een <​​img​>-element wordt gegeven met het alt-attribuut.

    In de code ziet dat er zo uit:

    				
    					
    				
    			
  • Complexe afbeeldingen, zoals infographics, grafieken of diagrammen voegen veel informatie toe aan een tekst of pagina. Ze vertellen iets over de inhoud of maken een pagina duidelijker.

    Deze afbeeldingen moeten een tekstalternatief hebben. Omdat er vaak erg veel informatie op de afbeelding staat, is het moeilijk om alles beknopt te beschrijven in een kort tekstalternatief. In dat geval is het nuttig om daarnaast ook een meer uitgebreide beschrijving te geven in de omringende tekst. Een handige manier om de visuele informatie ook in tekst aan te bieden, is bijvoorbeeld door de informatie helemaal uit te schrijven. Als het gaat om een diagram of grafiek, gebruik dan bijvoorbeeld een datatabel.

    In de code ziet dat er zo uit:

    				
    					
    				
    			

    Je kunt ook een link bij de afbeelding plaatsen die verwijst naar een andere pagina met een uitgebreide beschrijving van de informatie op de afbeelding. Zet deze link direct voor of direct na de afbeelding.

  • In de gevallen dat niet tekst maar alleen een afbeelding als link wordt gebruikt, spreken we over functionele afbeeldingen. Deze afbeeldingen moeten een tekstalternatief hebben.

    Dit zijn bijvoorbeeld:

    • Logo’s die worden gebruikt als link naar een website.
    • Social media iconen die worden gebruikt als link naar een kanaal.
    • Iconen met een scroll-naar-top functionaliteit.

    Voor afbeeldingen die ook als link worden gebruikt, is het belangrijk dat het tekstalternatief het doel van de link beschrijft. Het tekstalternatief is ook direct de linktekst. Zonder tekstalternatief heeft de link geen linktekst.

    Zo is “Scroll naar de bovenkant” een beter tekstalternatief dan “Pijl omhoog” als het gaat om een icoon met een scroll-naar-top functionaliteit.

    Een tekstalternatief voor een <​​​img​​>-element wordt gegeven met het alt-attribuut.

    In de code ziet dat er zo uit: 

    				
    					
    				
    			
  • Afbeeldingen die puur decoratief zijn voegen geen informatie toe. Ze maken een pagina aantrekkelijker, maar zijn niet echt nodig om een tekst of pagina te begrijpen. Mensen die gebruik maken van schermlezers, hebben eigenlijk niets aan deze plaatjes. Zorg daarom dat decoratieve afbeeldingen worden verborgen voor schermlezers.

    Decoratieve afbeeldingen kunnen het best met CSS worden geplaatst.

    In de code ziet dat er zo uit: 

    				
    					
    				
    			
    				
    					
    				
    			

    Als het niet mogelijk is om een decoratieve afbeelding met CSS te plaatsen, dan moet het alt-attribuut in het <​img​>-element worden leeg gelaten. Het alt-attribuut moet wel aanwezig zijn maar het heeft dan geen tekst.

    In de code ziet dat er zo uit: 

    				
    					
    				
    			
  • Afbeeldingen waar (voornamelijk) tekst op staat, en waar die tekst bedoeld is om informatie over te dragen, noemen we afbeeldingen van tekst. Voor deze afbeeldingen geldt: Als dezelfde weergave ook met alleen echte tekst kan worden gemaakt, gebruik dan geen afbeelding van tekst maar gebruik echte tekst.

    Afbeeldingen van tekst zijn voor sommige mensen niet handig omdat een schermlezer de tekst niet standaard voorleest. Ook kunnen de stijleigenschappen van tekst in een afbeelding niet worden aangepast naar eigen wensen of behoeften van iemand, zoals het vergroten van de lettergrootte of het veranderen van de kleur.

  • Zorg dat alle bewegende, scrollende of knipperende content dat automatisch start én langer dan 5 seconden duurt kan worden gepauzeerd, gestopt of worden uitgezet. Onder bewegende, scrollende of knipperende content vallen onder andere carrousels, animaties op de pagina, bewegende advertenties, enz. Bezoekers met een cognitieve beperking kunnen er door worden afgeleid. Ook voor bezoekers die gebruik maken van een schermlezer kan dit storend zijn.

    Deze regels gelden ook alle automatisch verversende content, maar hiervoor geldt ook de frequentie van updates mag worden aangepast.

  • Flitsende of knipperende content kan gemakkelijk de aandacht trekken. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in animaties of mediabestanden. Deze content kan een epileptische aanval veroorzaken bij mensen die daar gevoelig voor zijn.

    Flitsende content mag daarom niet meer dan 3 keer per seconde flitsen, tenzij het flitsende gedeelte maar een klein oppervlak van het scherm inneemt.

Heb je nog vragen?

Wil je weten hoe jouw website ervoor staat met betrekking tot digitale toegankelijkheid? Of heb je vragen over onze dienstverlening?

Vergroot je bereik

Digitale toegankelijkheid vergroot de gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en compatibiliteit.

Succescriteria

  • Principe 1. Waarneembaar
    • Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
      • 1.1.1 Niet-tekstuele content
    • Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
      • 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
  • Principe 2. Bedienbaar
    • Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
      • 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
    • Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
      • 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
    • Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
      • 2.4.4 Linkdoel (in context)
    • Richtlijn 2.5 Input Modaliteiten
      • 2.5.3 Label in naam
  • Principe 4. Robuust
    • Richtlijn 4.1 Compatibel
      • 4.1.2 Naam, rol, waarde

Thema’s

Afbeeldingen

Websites bevatten vaak meer dan alleen tekst, zoals foto’s, pictogrammen en andere afbeeldingen. Om deze afbeeldingen toegankelijk te maken voor iedereen, is het belangrijk om een tekstalternatief toe te voegen. Schermlezer, zoals voorleessoftware en brailleleesregels, kunnen dit tekstalternatief gebruiken om de afbeelding begrijpelijk te maken voor mensen die de afbeelding zelf niet kunnen zien.

Bediening

Een website moet gemakkelijk te bedienen zijn voor iedereen. Veel mensen gebruiken een muis en toetsenbord, maar niet iedereen kan dat even goed. Mensen met motorische beperkingen of blinde/slechtziende bezoekers hebben soms moeite met het gebruik van een muis. Zorg er daarom voor dat alle functionaliteit ook alleen met het toetsenbord te bedienen is.

Formulieren

Formulieren worden gebruikt om informatie in te vullen of te verzamelen. Om formulieren toegankelijk te maken, moet je letten op de techniek, vormgeving en tekst. Zorg dat formulier volledig met het toetsenbord te bedienen is. Gebruik duidelijke labels voor de invoervelden en geef heldere foutmeldingen als er iets misgaat. Zo wordt het invullen makkelijk voor iedereen, ook voor mensen die hulptechnolgieën gebruiken.

Media

Mediabestanden zoals geluidsfragmenten en filmpjes kunnen informatie op een snelle en makkelijke manier overbrengen. Maar deze media moeten ook toegankelijk zijn voor mensen die niet kunnen horen of zien. Bijvoorbeeld, mensen die doof of slechthorend zijn, hebben ondertitels of een transcript nodig. En blinde of slechtziende bezoekers kunnen een gesproken audiodescriptie gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat er alternatieve opties beschikbaar zijn, zodat alle bezoekers de mediabestanden goed kunnen gebruiken. Let op: In Nederland geldt een uitzondering voor media die vóór 23 september 2020 is gepubliceerd. Ook live media hoeft niet direct toegankelijk te zijn. Als het na de uitzending online blijft staan of ergens opnieuw wordt gepubliceerd, dan moet het wel toegankelijk worden gemaakt.

Navigatie

Goed kunnen navigeren is belangrijk voor het vinden van informatie. Een duidelijke en logische indeling van de pagina helpt daarbij. Skiplinks en duidelijke titels en linkteksten maken het makkelijker om door de website te navigeren. Zorg dat het navigeren voor iedereen toegankelijk is, zodat iedereen de inhoud kan vinden.

Ontwerp

Ontwerp is essentieel voor de toegankelijkheid. Kleur, vorm en plaatsing van elementen bepalen niet alleen hoe de pagina eruitziet, maar ook hoe de boodschap overkomt. Niet iedereen kan deze visuele informatie goed zien of begrijpen. Zorg voor voldoende contrast en geef alternatieve manieren om dezelfde informatie over te brengen. Zo wordt je ontwerp toegankelijk voor iedereen.

Tekst

Tekst is de meest toegankelijke vorm van digitale informatie. Een duidelijke structuur is belangrijk voor de toegankelijkheid van een tekst. Gebruik koppen, tussenkoppen en opsommingen om structuur aan te brengen. Deze structuur moet goed in de code van de website worden vastgelegd. De inhoud moet begrijpelijk zijn en in een logische volgorde gepresenteerd worden.