Kennisbank

Alle informatie die belangrijk is voor iedereen die bezig gaat met digitale toegankelijkheid.

Thema’s

Afbeeldingen

Websites bevatten vaak meer dan alleen tekst, zoals foto’s, pictogrammen en andere afbeeldingen. Om deze afbeeldingen toegankelijk te maken voor iedereen, is het belangrijk om een tekstalternatief toe te voegen. Schermlezer, zoals voorleessoftware en brailleleesregels, kunnen dit tekstalternatief gebruiken om de afbeelding begrijpelijk te maken voor mensen die de afbeelding zelf niet kunnen zien.

Bediening

Een website moet gemakkelijk te bedienen zijn voor iedereen. Veel mensen gebruiken een muis en toetsenbord, maar niet iedereen kan dat even goed. Mensen met motorische beperkingen of blinde/slechtziende bezoekers hebben soms moeite met het gebruik van een muis. Zorg er daarom voor dat alle functionaliteit ook alleen met het toetsenbord te bedienen is.

Formulieren

Formulieren worden gebruikt om informatie in te vullen of te verzamelen. Om formulieren toegankelijk te maken, moet je letten op de techniek, vormgeving en tekst. Zorg dat formulier volledig met het toetsenbord te bedienen is. Gebruik duidelijke labels voor de invoervelden en geef heldere foutmeldingen als er iets misgaat. Zo wordt het invullen makkelijk voor iedereen, ook voor mensen die hulptechnolgieën gebruiken.

Media

Mediabestanden zoals geluidsfragmenten en filmpjes kunnen informatie op een snelle en makkelijke manier overbrengen. Maar deze media moeten ook toegankelijk zijn voor mensen die niet kunnen horen of zien. Bijvoorbeeld, mensen die doof of slechthorend zijn, hebben ondertitels of een transcript nodig. En blinde of slechtziende bezoekers kunnen een gesproken audiodescriptie gebruiken. Zorg er daarom altijd voor dat er alternatieve opties beschikbaar zijn, zodat alle bezoekers de mediabestanden goed kunnen gebruiken. Let op: In Nederland geldt een uitzondering voor media die vóór 23 september 2020 is gepubliceerd. Ook live media hoeft niet direct toegankelijk te zijn. Als het na de uitzending online blijft staan of ergens opnieuw wordt gepubliceerd, dan moet het wel toegankelijk worden gemaakt.

Navigatie

Goed kunnen navigeren is belangrijk voor het vinden van informatie. Een duidelijke en logische indeling van de pagina helpt daarbij. Skiplinks en duidelijke titels en linkteksten maken het makkelijker om door de website te navigeren. Zorg dat het navigeren voor iedereen toegankelijk is, zodat iedereen de inhoud kan vinden.

Ontwerp

Ontwerp is essentieel voor de toegankelijkheid. Kleur, vorm en plaatsing van elementen bepalen niet alleen hoe de pagina eruitziet, maar ook hoe de boodschap overkomt. Niet iedereen kan deze visuele informatie goed zien of begrijpen. Zorg voor voldoende contrast en geef alternatieve manieren om dezelfde informatie over te brengen. Zo wordt je ontwerp toegankelijk voor iedereen.

Tekst

Tekst is de meest toegankelijke vorm van digitale informatie. Een duidelijke structuur is belangrijk voor de toegankelijkheid van een tekst. Gebruik koppen, tussenkoppen en opsommingen om structuur aan te brengen. Deze structuur moet goed in de code van de website worden vastgelegd. De inhoud moet begrijpelijk zijn en in een logische volgorde gepresenteerd worden.

Doelgroepen

Ontwikkelaar

Als ontwikkelaar ben je verantwoordelijk voor het technische aspect van een website. Maak toegankelijkheid een vast onderdeel van je ontwikkelproces en documenteer eventuele knelpunten en oplossingen duidelijk.

Redacteur

Als redacteur ben je verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de content. Je moet weten hoe mensen met functiebeperkingen websites gebruiken en welke toegankelijkheidsproblemen ze ervaren. 

Vormgever

Als vormgever ben je verantwoordelijk voor toegankelijke ontwerpen die iedereen kan gebruiken. Bewaak dit ook in de huisstijl en sjablonen.